Spannend en intrigerend

UCAN 24 januari 2024
"Mona" van Dan T. Sehlberg is een boeiend boek, perfect voor iemand die houdt van spanning en technologie. De manier waarop hij in het verhaal technologie en ethiek met elkaar verbindt maakt het verhaal super interessant en laat je nadenken over de goede en slechte gevolgen van technologische vooruitgang. De setting in de nabije toekomst maakte het boek voor mij niet alleen spannend, maar ook een beetje eng realistisch.
Het verhaal draait om waarheid en gerechtigheid. Dit zie je enerzijds bij Eric die probeert te ontdekken waar het virus vandaan komt en wat het doel ervan is, en anderzijds bij Samir die wraak wil nemen voor de dood van zijn gezin. Hun personages zijn sterk uitgewerkt en zij groeien en veranderen veel door het verhaal. Dit maakt hen heel menselijk, waardoor je ook meer begrip krijgt voor hun denken en doen. Naast hen als 'round characters' zijn er veel “flat characters' die het verhaal vlot vooruithelpen. Het verhaal is vanuit de derde persoon geschreven, waardoor je een breed en volledig beeld krijgt. Je krijgt inzicht in de gedachten en gevoelens van verschillende personages, wat helpt om hun acties te begrijpen. Het verhaal springt tussen locaties in Zweden en het Midden-Oosten en laten de wereldwijde impact van de crisis zien. Dit maakt het verhaal spannend, gevarieerd en geeft het meer diepte. Ten slotte maakt de schrijfstijl van Sehlberg het boek echt af. De gedetailleerde beschrijvingen en het snelle tempo houden je geboeid. Het gebruik van echte technische termen maakt het verhaal geloofwaardig en de dialogen zijn effectief in het laten zien van de ontwikkeling van de personages. Al met al, "Mona" is een boek dat ik zeker zou aanraden. Het is spannend, doordacht en zet je echt aan het denken over de toekomst van technologie.

Korte samenvatting van het boek (zonder spoilers):
Eric Söderqvist is informaticaprofessor en heeft het computerprogramma ontwikkeld dat Mindsurf heet. Het is een innovatief computerprogramma dat door gedachten bestuurd kan worden en waarmee gebruikers in staat zijn om over het web te surfen. Samir Mustaf is een Palestijnse computerexpert die zijn vrouw en dochter heeft verloren door een Israëlische cluster bom. Hij wil wraak nemen door een cyberaanval te plegen op de Israëlische banksystemen en deze te infecteren met een computervirus. Erics vrouw Hanna test Mindsurf en wordt daarna heel ziek. Ze komt in een coma. De artsen kunnen haar niet genezen en geven haar nog maar een korte tijd te leven. Niemand gelooft hem, maar Eric vermoed dat een computervirus zijn vrouw via Mindsurf heeft geïnfecteerd en gaat in het geheim op zoek naar de maker van het virus om te proberen om nog op tijd een antivirus te bemachtigen.

Over de schrijver:
De schrijver van het boek Mona is Dan T. (Torsten) Sehlberg. Hij is geboren in Zweden in 1969 in Zweden. Hij heeft een Master in Computer Engineering en Informatica van de Stockholm School of Economics en is de eigenaar van verschillende bedrijven. Mona is het eerste boek wat hij schreef en uitbracht in 2013.