Verborgen in de Sneeuw; deel 1 van een serie met potentie

Utopist 12 februari 2024
Een rechercheur uit Stockholm die op non-actief gesteld is en wiens relatie op dezelfde dag op de klippen loopt en een rechercheur in het rustige Åre, die probeert te wennen aan zijn nieuwe rol als vader. Wanneer de achttienjarige tiener Amanda Halvorssen verdwijnt in het ijskoude en onherbergzame skigebied, zijn het Hanna en Daniel die samen naar haar op zoek gaan.
Vanuit verschillende perspectieven geschreven, leren we Hanna en Daniel goed kennen en zien we wat een verwoestend effect de verdwijning heeft op de ouders van het meisje, Harald en Lena. Door Ebba, Amanda's beste vriendin, komen we meer te weten over de laatste avond dat Amanda gezien is.
Als lezer wordt je getransformeerd naar het ijskoude Zweden en hoor je de sneeuw onder de schoenen knisperen. Sten's beschrijving van de kleine gemeenschap Åre is heel geloofwaardig. Het contrast met de hoofdstad is groot, maar voor het oplossen van de zaak blijken de ruimere blik en de ervaring van Hanna van groot belang te zijn.
Sten's schrijfstijl is helder en de hoofdstukken zijn kort. Dat maakt dat je deze spannende thriller, toch 445 pagina's dik, in rap tempo uitleest. Maar waar de opbouw heel goed is, komt de uiteindelijke ontknoping wat afgeraffeld over. Wanneer Daniel en Hanna de handen ineenslaan hebben we al tweederde van het boek gelezen terwijl wat er volgt heel spannend is en aanknopingspunten genoeg biedt voor meer uitdieping. Als we de achterflap mogen geloven, is dit het eerste boek van een nieuwe serie en daarin mogen de samenwerking tussen de rechercheurs en de gevaarlijke situaties waarin ze mogelijk terechtkomen best meer ruimte krijgen. En daarmee is dit punt van kritiek gelijk een compliment: meer graag!