een zondagsleven en de weg ernaartoe

VanpouckeEefje 06 oktober 2020
Een zondagsleven en de weg ernaartoe
- Een recensie van Eefje Vanpoucke; jongvolwassen vrouw met asperger

Een Zondagsleven. Het lezen van dat woord alleen al, brengt mijn lichaam in een diepe rust. Alsof ik na dagen lopen op de tippen van mijn tenen eindelijk in een zachte zetel neer kan ploffen. Een zalige zondag waarin je eigen hart het tempo bepaalt. Maar hoe bereik je deze droom? Hoe zorg je ervoor dat je écht kan luisteren naar je eigen lichaam en kan leven van je grote passie? Dit, en vooral de lange weg ernaartoe, beschrijft Judith Visser in haar nieuwe roman.
Zondagsleven is het vervolg op Zondagskind, een gelauwerde bildungsroman waarin Judith Visser haar jeugd als kind en tiener met asperger, een vorm van autisme, beschrijft. Ook de nieuwe roman Zondagsleven is gebaseerd op Judiths eigen ervaringen en nodigt uit tot wondermooie woorden en prachtige recensies. In haar roman geeft Visser ons de kans om door de ogen van de nu volwassen Jasmijn Vinck naar de wereld te kijken. In het begin is Jasmijns wereld door haar autisme nog heel klein. Ze bestaat vooral uit de dagelijkse beproeving van het kantoorleven, haar hondje Romy, haar vriend Nick en haar begripvolle ouders. Toch lukt het uiteindelijk ook Jasmijn om haar veilige appartement, het Vinkennest, voorgoed te verlaten en haar vleugels uit te slaan.
Vooral de manier waarop Judith de obstakels van Jasmijn beschrijft en hoe zij daarmee omgaat, hebben mij diep geraakt. Het is een gelukzalig gevoel te weten dat er nog iemand is die meemaakt waar ik dagelijks doorga. Nog iemand voor wie de voortdurend veranderende wereld en alle bijbehorende prikkels vaak overweldigend zijn. Nog iemand die zich soms te klein voelt voor deze grote wereld, maar vooral iemand die er ondanks alles toch in slaagt haar dromen waar te maken.
Judiths nieuwe roman Zondagsleven is een roman vol verwarring, verdriet en moeilijkheden. Toch slaagt de schrijfster erin om vooral de aandacht te vestigen op de positieve kanten van het leven met autisme. Met humor, een unieke blik en inspirerende zelfkennis neemt Judith ons mee in een prachtig verhaal vol vallen en opstaan. Dankzij haar schrijftalent en doorzettingsvermogen wist ze met Zondagskind al menig hart te verroeren en dat is iets waar ze met Zondagsleven zonder twijfel weer in zal slagen!