Het zijn net mensen

Vydnic 30 juni 2020
Macht en seks onder mensapen
In 1976 brak in de chimpanseekolonie in Burger’s zoo in Arnhem een langdurige machtstrijd uit tussen de drie sterkste mannen.
Chimpanseepolitiek is wetenschap op zijn allerspannendst.

Dit boek werd genoemd in een artikel en wat daar stond prikkelde me zo, dat ik het boek wilde lezen.
Het boek is al in 1982 geschreven en dit is de vijfde druk uit 2016.

Ik weet niet wat het is, maar ik vind het interessant te lezen hoe de groep chimpansees met elkaar om gaat en wat er allemaal speelt. Het zijn net mensen (soms).

De beschrijvingen van de apen zelf en hoe ze handelen en waarom ze zo handelen. De verschillen tussen de mannen en de vrouwen in de groep, met daarnaast de verschillen tussen de mannen onderling en de rangorde en die bij de vrouwen.
De slimheid en het samenwerken om bijvoorbeeld voorbij de stroomdraden bij de takken met bladeren te komen zijn leuk en interessant om te lezen vind ik.

De epilogue over wat er na de eerste druk tot aan deze druk is gebeurd kwam wel binnen. Trouwens mooi om te lezen dat de schrijver na al die jaren nog herkend wordt door de oudere apen als hij op visite komt.

Meer recensies van Vydnic