Hechte vriendschap, familiegeheimen en de sterke wens om een eeuwenoud patroon te doorbreken tegen een historische achtergrond!

wendyh 14 april 2021
Het geheim van Silvermoor is een prachtig meeslepend historisch verhaal wat zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw, begin 20e eeuw.
Het verhaal volgt de levens van Tommy en Josie. Beide wonen in een ander mijnwerkersdorpje, wat betekent dat hun vriendschap niet vanzelfsprekend is, zeker niet in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.
Volgens de traditie wordt Tommy geacht op zijn veertiende in de mijn te gaan werken en ook voor de jonge Josie ligt het voor de hand dat zij zal trouwen met een mijnwerker uit Arden en zelf bovengronds in de mijnen zal gaan werken.
Hun vriendschap wordt steeds hechter en langzaamaan ontwikkelen ze beide het idee dat er in hun toekomst misschien wel meer mogelijk is dan het werken in de mijnen. Tommy leert Josie kritische vragen stellen over haar leven en het niet zomaar te ondergaan, iets wat hij zelf ook doet.

Op één van hun wandelingen ontdekken Tommy en Josie dat er op het verlaten en mysterieuze landhuis Heston Manor vreemde dingen gebeuren. Bijzondere ontmoetingen zorgen voor een drastische wending in hun lot.
Vriendschap, liefde, prachtige landhuizen, familiegeheimen en de kracht om te bereiken wat je graag wilt geven het boek een bijzondere lading.
En dat alles tegen een prachtig beeldend beschreven historische achtergrond, waar de dingen al eeuwenlang hetzelfde lijken te gaan.

Tracy Rees heeft me meegenomen en een kijkje gegund in het oude Yorkshire. Ze beschrijft de mijnwerkersdorpjes en de emoties van alle mensen zo beeldend en helder dat het lijkt of ik er zelf bij ben geweest en dezelfde emoties voel als de personen in het boek, verdriet, boosheid, angst, bewondering en het benauwde van de mijn. Je leeft mee met de twee hoofdpersonen en iedereen die zij ontmoeten in het verhaal.
Tracy prikkelt continue je nieuwsgierigheid, waardoor je wel verder moet lezen. Ik merkte dat ik het laatste hoofdstuk heel langzaam ging lezen omdat ik de wereld van Silvermoor nog niet uit wilde! Ik zou nog zo graag de verhalen en belevenissen van alle mooie mensen uit dit boek verder willen volgen.
Het geheim van Silvermoor omvat alles wat ik hoopte, historie, romantiek, familiegeheimen, karakteristieke personages en prachtige landhuizen.
Tracy Rees heeft een hele prettige schrijfstijl. Je wordt al snel meegenomen in het verhaal en het laat je niet meer los tot en met de laatste bladzijde!
Ik vind het een absolute aanrader, waarbij ik het jammer vind dat ik hem nooit meer voor de eerste keer kan lezen!

Meer recensies van wendyh