Jong en onbedorven

WillyHuisman 25 september 2019
Ladders van schuim is een toegankelijk geschreven literaire roman die heel goed zou staan op de literatuurlijst van het voortgezet onderwijs. Enerzijds omdat het een coming of age roman betreft die jongeren inzicht verschaft in hun eigen functioneren op die leeftijd, zowel fysiek, sociaal als mentaal. Anderzijds omdat het een leerzaam stukje geschiedenis bevat.
De roman speelt zich af in de jaren zeventig en tachtig, een periode die gekenmerkt wordt door rust en eenvoud, alsook door zogenaamde 'normen en waarden.'
Geschiedkundige gebeurtenissen die in deze periode plaatsvonden, zijn terloops meegenomen in het verhaal: de gijzeling in Teheran, Sovjets in Afghanistan, de plaatsing van kruisraketten, het overlijden van Breznjev.
De gevolgen van de Tweede Wereldoorlog zijn in het gezin nog altijd merkbaar. Zo slaat ma Bolder het modelvliegtuig dat Peter bouwde uit zijn handen omdat het een Focke-Wulf is met hakenkruizen erop, een 'moffending'. Later legt zijn vader het hem uit. Verder wordt er niet over gepraat, zoals in die tijd over heel veel dingen niet wordt gepraat, ook niet over seksualiteit. Het enige dat Peter daarover meekrijgt, is dat je niet uit lust maar uit liefde vrijt, en dat het 'één is, of geen.'

De roman is opgedeeld in drie delen: deel I: Het kind, deel II: De puber, deel III: De adolescent.
In deel I maak je kennis met Peter Bolder, zijn vader, moeder, oudere zus en zijn vriend Wilfred. De familie Bolder groeit op in een arbeidersbuurt. Vader werkt in de fabriek, moeder doet het huiswerk. Wilfred komt uit een ander milieu, hij behoort tot de zogenaamde 'kak van de ark.' Aan Wilfred ontleent hij zijn passie voor modelbouw vliegtuigen. Wilfred heeft een zus, Heidi, die later een grote rol speelt in het leven van Peter.
In deel II zwemt Peter samen met Wilfred de rivier over al zijn ze tegen die tijd al behoorlijk uit elkaar gegroeid. Het milieuverschil staat tussen hen in, ook al volgt Peter een HAVO opleiding die hem in zijn buurt de benaming 'studiepik' en pesterij oplevert. Wilfred is banger dan hij tijdens de oversteek en na afloop denkt Peter: ik was stoerder geweest dan Wilfred. Heidi spreekt hem na het zwemmen aan. Langzaam maar zeker ontluiken zijn seksuele gevoelens. In dezelfde periode ontstaat zijn adoratie voor zijn lerares Frans.
In deel III krijgt Peter iets met Heidi. Hoe dat afloopt, valt te lezen in de roman Ladders van schuim. Na het lezen wordt ook duidelijk waarom het boek deze bijzondere originele titel draagt.

Tot slot: De rivier in de roman die Peter samen met zijn vriend Wilfred overzwemt, heeft een mooie symboliek. In de loop van een mensenleven zijn er 'Many rivers to cross.'
Op de cover van de roman staat een bolder afgebeeld met een touw eromheen. Een plek waar je aan kunt meren. Peter heet niet voor niets Peter Bolder.
Het zijn de diepere lagen die het boek net iets extra's meegeven.

Persoonlijke noot: De schrijver, Jan P. Meijers, heeft zijn werk goed gedaan. Pas toen ik het boek weglegde, realiseerde ik mij dat het verhaal fictie was. Jammer, dacht ik. Ik was van Peter gaan houden. En nu bleek hij niet te bestaan. Hij was zo echt.
Toen kwam de bewondering: om dat wat je voor je ziet, zo te kunnen verwoorden, als schrijver zo onzichtbaar blijven, dat is knap.
Ik vestig mijn hoop op een vervolg.

Meer recensies van WillyHuisman