Unieke leeservaring

Wilma Aanstoot 10 juni 2020
Afgaande op de kaft had ik dit debuut nooit zelf uitgekozen maar nieuwsgierig geworden naar de vele lovende recensies (en prijzen die het won) heb ik het toch gekocht. Zo kwam het dat ik op een doordeweekse avond met kop thee en dit boek naar bed ging. Vaak heb ik even tijd nodig om ‘in’ en nieuw boek te komen maar dat was hier niet het geval; vanaf de eerste bladzij vergat ik alles om me heen en zat ik midden in het verhaal. Ondanks het zware onderwerp (huiselijk geweld) is de schrijfstijl zo licht en zuiver, heeft het verhaal zoveel vaart en spanning dat ik het bijna niet aan de kant kon leggen. Alles klopt aan dit boek, geen woord staat op de verkeerde plaats, geen beschrijving die niet glashelder is en geen zin had beter geformuleerd kunnen worden. Het verhaal is donker en dreigend maar de gebeurtenissen die volgen zie je als lezer vaak niet aankomen; soms haal je opgelucht adem en soms is het schokkender dan je had kunnen bedenken. Voor dit boek heb ik de wekker de volgende morgen op 6 uur gezet om het te kunnen uitlezen voordat ik naar mijn werk vertrok. Een absoluut prachtig en in unieke stijl geschreven roman en een terechte winnaar van veel prijzen.

Meer recensies van Wilma Aanstoot