Goed geschreven thriller

Yana P 29 augustus 2020

Hannah de Vries is journaliste voor het ‘Nieuwe dagblad’ in Nederland. Op een dag krijgt ze berichten van een nieuwe organisatie ‘De bunker’. Zij hebben het namelijk gemunt op politici. Een voor een moeten deze politici aftreden door informatie vrijgegeven door De bunker. Hannah geraakt er persoonlijk bij betrokken en begint te twijfelen aan de intenties van deze organisatie. Wanneer een belangrijke politicus wordt vermoord, is het aan Hannah om de waarheid te achterhalen.

Hannah de Vries is een pseudoniem voor Bob Dijkgraaf. Hij heeft dan ook besloten om het boek vanuit het perspectief van Hannah te schrijven in plaats van in de ‘ik’-vorm. Dit was zeker geslaagd, omdat het echter op me overkwam. De Vries heeft gekozen om het boek te schrijven in een soort van dagboekvorm. Waar een ander boek werkt met hoofdstukken, wordt dit boek onderverdeeld in verschillende dagen. Zo krijg je als lezer ook een tijdsbesef.

Het begin van het verhaal begon wat moeizaam. Ik moest nog in het verhaal komen, vooral omdat het om de Nederlandse politiek draait. Ook het motief van de daders was in het begin nog onduidelijk. Na een tijdje was ik dan mee in het verhaal en las het boek heel vlot. Als lezer puzzel je mee naar de daders en probeer je te achterhalen wat nu juist hun motief vormt. Naarmate het einde in zicht kwam, wist je als lezer dat er nog iets te gebeuren stond en zo kreeg het einde nog een onverwachte wending. Niet alleen de spanning staat centraal in dit verhaal, maar ook de hedendaagse kijk op de politiek. Politici die denken dat ze onschendbaar zijn, privacy van de bevolking en zo… spelen allemaal een belangrijke rol in De bunker.

De bunker is een spannende politieke thriller waar je als lezer wordt ingezogen op zoek naar de waarheid. Samen met Hannah ga je op zoek naar het motief van de daders en ben je even verbaasd bij de onverwachte plotwending. Zeker een aanrader voor liefhebbers van thrillers.

Meer recensies van Yana P