Onweerstaanbaar spannend

Yana P 29 augustus 2020

In De Fluisterman maken we kennis met Tom Kennedy en zijn zoon Jake. Na het overlijden van zijn vrouw besluit Tom naar Featherbank te verhuizen. Voor hem is dit de ideale manier om opnieuw te starten met zijn zoon. Featherbank is een rustig stadje, maar dit was niet altijd het geval. Enkele jaren geleden werden er vier kinderen die ontvoerd en vermoord waren door de fluisterman, teruggevonden. Inspecteur Pete Willis heeft er alles aan gedaan om de dader op te sporen en te pakken. Wanneer iedereen denkt dat de nachtmerrie voorbij is, wordt er enkele jaren later opnieuw een jongetje ontvoerd en vermoord teruggevonden. Inspecteur Pete Willis begint opnieuw een klopjacht naar de nieuwe fluisterman. Ondertussen probeert Tom zijn zoon Jake te beschermen tegen het kwade.

Het boek wordt in eerste instantie omschreven als een thriller, maar het is zoveel meer dan dat. Featherbank wordt opgeschrikt door de afschuwelijke moorden op kleine jongetjes. De manier waarop deze zijn ontvoerd en vermoord, heeft eerder iets weg van een horrorverhaal. Inspecteur Willis gaat samen met de lezers op zoek naar de dader. Hierdoor krijgt het verhaal ook een detective-aspect. Daarnaast volgen we het leven van Tom en Jake, waarin Tom zich continue afvraagt, of hij wel een goede vader is. Na de dood van zijn vrouw heeft hij het moeilijk om te connecteren met Jake en vraagt hij zich af, of hij het wel goed doet. Zelf heeft hij ook geen goede herinneringen aan zijn vader en probeert hij het beter te doen.

De spanning in het boek komt met golven. Er zijn stukken waar de spanning wordt opgebouwd en er zijn dan weer stukken waar het er wat rustiger aan toe gaat. Het verhaal begint direct bij de ontvoering van een kind wat mijn aandacht trok. Daarna vervolgt het boek met afwisselend stukken over het leven van Tom en Pete. We maken kennis met beide personages en leren hun verhaal afzonderlijk kennen, maar wanneer de twee verhalen samenkomen, gebeurt er iets waarvan ik het nooit zag aankomen. Wanneer het verhaal dan op zijn einde komt, bereikt men de ultieme climax met de klopjacht naar de dader.

Het is een goed opgebouwde thriller met een variatie van spannendere stukken en wat meer ontspannende stukken. De relatie tussen vader en zoon speelt een heel belangrijke rol in dit verhaal. Het verschil in opvoeding en jeugd vormt de basis voor De Fluisterman. Ideaal dus voor iemand die op zoek is naar een thriller met net iets meer.

Meer recensies van Yana P