Schitterend familiedrama

Yana P 31 augustus 2020

Charlotte Fairfax werkt als vermogensadviseur voor één van de elite banken in Engeland. Ze wordt opgeroepen om een kwestie te verhelpen in Madrid. Mateo Mendoza is er achter gekomen dat het nalatenschap van zijn vader naar een wildvreemde gaat. Charlotte vindt het geen goede timing omdat ze op het punt staat om te gaan trouwen, maar toch is ze ervan overtuigd dat ze het probleem snel kan oplossen. Eenmaal in Madrid aangekomen ontdekt Charlotte dat het om meer draait en wordt de hele familiegeschiedenis van de Mendoza’s uitgepluisd op zoek naar antwoorden. In Madrid wordt een geheim ontdekt dat de hele familie Mendoza op zijn kop zet.
Vorig jaar las ik Een Noorse winternacht van Karen Swan en was ik meteen verkocht door haar aangename schrijfstijl. Waar Een Noorse winternacht meer spanning bevatte, is in De Spaanse belofte meer geschiedenis aanwezig. Het verhaal speelt zich afwisselend af in de tegenwoordige tijd en in 1936. Karen Swan verwerkt de Spaanse burgeroorlog in het verhaal, wat het een zekere echtheid geeft. In de tegenwoordige tijd probeert Charlotte te achterhalen waarom de erfenis van de Mendoza’s naar een vreemde vrouw gaan. In 1936 volgen we het verhaal van Nana Mendoza die rebelleert tegen haar ouders en van heel dichtbij de Spaanse burgeroorlog meemaakt. Beide verhaallijnen wisselen elkaar af en vertellen ons meer over de familiegeschiedenis en waarom deze belangrijk is voor de erfenis. Hoewel historische romans minder mijn ding zijn, vond ik de afwisseling tussen de verhaallijnen wel leuk. De geschiedenis was zeker noodzakelijk voor dit verhaal en was ook nog geschreven op een manier dat ik het wel leuk lezen vond.
Wat ik zeker kan appreciëren in de romans van Karen Swan zijn de gedetailleerde omschrijvingen van het landschap. Daar waar je je in Een Noorse winternacht echt in Noorwegen waant, zo kan je je de groene landschappen van Spanje al helemaal voor de geest halen. Misschien had dit ook te maken met de hittegolf, maar ik kon me al voorstellen in het zonnige Madrid. Swan lijkt de landschappen zo tot leven te brengen.
Normaal wordt in december 2020 haar derde boek De Ierse erfenis vertaald in het Nederlands en ik moet zeggen dat ik er nu al naar uit kijk. Niet alleen omdat het verhaal me wederom aanspreekt, maar ook omdat ik me wil wagen in Ierland. Dankzij Karen Swan begin je aan een wereldreis vanuit je eigen luie zetel, uiteraard gecombineerd met een straffe verhaallijn. Ideaal voor deze tijd dus!

Meer recensies van Yana P