Spijtig genoeg het einde

Yana P 29 augustus 2020

Finale is het derde en laatste deel van de Caraval-serie. De fortunae zijn ontsnapt uit het kaartspel en zetten Valenda in rep en roer. Tella en Scarlett doen er alles aan om de schade te beperken en de fortunae te vernietigen. Ondertussen worstelt Tella met haar emoties, omdat de jongen op wie ze dacht verliefd te zijn, niet blijkt te bestaan. Scarlett moet kiezen tussen haar hart volgen of haar verstand en ontdekt een duister geheim waarmee ze probeert om te gaan. Legende daarentegen moet een keuze maken dat zijn leven voorgoed zal veranderen. Wie wint er en wie verliest er in dit spel?

Meester Legende eindigde met nog veel onbeantwoorde vragen en ik verwachtte dan ook dat deze werden beantwoord in Finale. Ik had dan ook hoge verwachtingen, omdat de vorige delen zo goed waren. Wederom heeft dit boek me weer naar de magische wereld van Caraval gesleept, maar dan met een duister kantje eraan. Vooral de strijd tegen de fortunae en de strijd van Tella en Scarlett om hun hart staan hierin centraal. Er is meer spanning aanwezig dan in de vorige twee delen. Naast de actie wordt er ook plaatsgemaakt voor de liefdesperikelen van Tella en Scarlett. Bij beiden ontstaat een soort van liefdesdriehoek en ze weten niet wat nu de juiste keuze is. Hier vond ik het lichtjes irritant dat Tella maar bleef herhalen dat ze niets te maken wil hebben met Legende en Jacks, maar zich vervolgens toch in hun armen weet te gooien. Voor de rest was het weer een typisch Stephanie Garber verhaal waar ik echt van genoten heb.

Zowel vanuit het perspectief van Tella als Scarlett werd Finale geschreven. Er wordt meer verteld vanuit het perspectief van Tella wat ik niet erg vind, want haar personage heb ik het liefst. Tella lijkt iemand die ik nu door en door ken, maar met Scarlett weet ik nog altijd niet goed wat ik moet verwachten. Ze blijft een onbekende voor mij. Gelukkig waren de stukjes met Scarlett dan ook beperkter.

Na drie boeken komt deze serie tot zijn einde. Ik heb enorm genoten van de magische wereld van Caraval en het avontuur van de zussen Tella en Scarlett. Stephanie Garber weet hoe je een wereld tot leven kunt wekken en alle personages die hierin meespelen. Alle personages hebben hun eigen evolutie meegemaakt en zijn gegroeid in hun doen. Met pijn in mijn hart neem ik dan ook afscheid van Caraval, maar ik neem ze overal mee waar ik naartoe ga in mijn gedachten.

Meer recensies van Yana P