#selfie – een realistisch boek met hoogtepunten

yingdie8 18 juni 2020
Mirte (14) vind dat haar ouders haar als een klein kind behandelen, maar dan leert Mirte een oudere jongen kennen via social media. Hij noemt haar een “mooie en fantastische vrouw” en daardoor voelt ze zich eindelijk serieus genomen. Mirte appt bijna elke dag met Twan, maar hij wil steeds meer. Foto’s en video’s en steeds bloter en bloter. Niet lang daarna wil hij ook met Mirte skypen. Twan gaat steeds verder en hij wil steeds meer zien. Nadat Mirte en Twan veel hebben geskypet wil Twan Mirte in het echt ontmoeten. Wat gaat Mirte doen? En is Twan wel echt degene die hij zegt wie hij is?
Het boek #selfie van Caja Cazemier is een remake/ nieuw boek gebaseerd op het boek “Vamp” dat zij in 2007 uitbracht. Het onderwerp van het boek “grooming” is tot op de dag van vandaag een veel besproken en belangrijk onderwerp.
Het boek is in 2015 uitgegeven door “Uitgeverij Ploegsma”

#selfie is een erg leuk om te lezen als je houd van realistische boeken. Het verhaal van Mirte kan ieder meisje overkomen en dat zorgt er ook voor dat je je beter kan inleven in het verhaal! In het boek zitten een aantal hoogtepunten, dit maakt het boek wat spannender en het zorgt ervoor dat je wilt doorlezen om te zien wat er gebeurt. De doelgroep van het boek zijn meisjes vanaf ongeveer 12 jaar, omdat de gebeurtenissen in het boek ieder tienermeisje kan overkomen. Hierdoor is het voor hen juist erg interessant en herkenbaar. In het boek worden geen lastige woorden gebruikt en er zit een goede verhaallijn in, daardoor is boek eenvoudig om te begrijpen. De hoogtepunten van het boek zijn erg sterk en dat zorgt ervoor dat je soms wel echt op het puntje van je stoel zit.
Je kunt je erg goed inleven in het boek, het verhaal grijpt je aan. Het onderwerp van het boek is best heftig en daardoor ga ook meer nadenken over dit onderwerp. Door de heftige dingen die Mirte meemaakt zie je ook wat er in het hoofd van zo’n meisje omgaat en hoe zij naar de situatie kijkt. Op deze manier krijg je ook een andere kijk op het verhaal. Het onderwerp van het boek, “grooming”, is nog steeds een actueel onderwerp. Bijna alle jongeren zitten op social media en zoals je in het boek al leest is het voor de dader (vaak een oudere man) makkelijk om contact te zoeken met jonge meisjes via het internet.

Conclusie: Als je van boeken houdt die realistisch zijn zou ik dit boek zeker aanraden. Het is een interessant verhaal, een echte eye-opener. Je denkt langer na over dit verhaal, omdat dit onderwerp best heftig is en meisjes er tot op de dag van vandaag nog mee zitten. Voor mij was het erg interessant om te lezen!