Goede thriller, jammer een beetje over the top

zip4ever 30 april 2024
1944 … Het Duitse leger wordt meer en meer in de verdrukking gedreven door de geallieerde nachtelijke bombardementen en de dreigende invasie. Maar wie uiteindelijk de oorlog zal winnen, wordt bepaald door de mogendheid die er het eerst in slaagt een alles vernietigend wapen, de atoombom, te produceren.

In deze fictieve historische thriller volgen we het verhaal van de Poolse professor Alfred Mendl. Hij kent de ontbrekende formule om via gasdiffusie uranium te verrijken. Echter zit Alfred vast in vijandig gebied. Via Amerikaanse druk op de Paraguyaanse regering is hij met zijn gezin aan documenten geraakt die hem een vrijgeleide zouden moeten geven uit vijandig gebied. Echter worden deze door de Duitsers bij de opruiming van een getto genegeerd en de professor wordt samen met zijn vrouw en dochter op transport gezet naar Auschwitz.

Daar aangekomen wordt getrouw het beeld van de hel geschept waarin de gevangen proberen dag na dag te overleven, met de geur van het crematorium altijd dreigend dichtbij. De professor weet dat zijn kennis van levensbelang is en probeert dan ook zijn kennis veilig te stellen, zodat het kan worden aangewend na bevrijding van het kamp. Als alle pogingen om het op papier te zetten falen en zijn gezondheid achteruit gaat, komt hij in contact met een knappe jonge schaakkampioen Leo. Als hij ook nog eens een geweldig geheugen blijkt te hebben, start een race tegen de klok om zijn kennis over te dragen…

Ondertussen broeden ook de Amerikanen op een gewaagd plan. Dankzij de ontsnapte Joden Rudolf Vrba en Alfred Wetzler beschikken ze over gedetailleerde informatie van het kamp. De jonge soldaat Nathan Blum, wiens familie 3 jaar voordien gedood is in Polen, wordt de uitverkorene voor een gevaarlijke missie. Hij zal worden gedropt in vijandelijk gebied tijdens de nacht en heeft vervolgens slechts 72 uur om het kamp in te geraken en weer te ontsnappen samen met Mendl, als die tenminste na 4 maanden in het kamp nog in leven is.
Zal hij slagen in zijn complexe opdracht?

Het antwoord ontpopt zich bladzijde per bladzijde in dit spannend boek waar fictie en non-fictie mooi in elkaar overvloeien.
Het is een boek die leest als een trein (misschien foute woordkeuze gezien de setting). Evenwel vind ik de verhaallijn soms net iets te, waardoor er een deel van de geloofwaardigheid verloren gaat. De auteur deed dan wel goed onderzoek naar de leefomstandigheden binnen de kampen en het verrijken van uranium. Enkele hoofdstukken bevatten een volledige formule en uitleg.

Meer recensies van zip4ever