×

Het geheime boek van de ontdekkingsreiziger (clubrecensie)

op 29 maart 2019 door

Wie van ons droomde vroeger niet over het beleven van grote avonturen? Dat die grote avonturen dan vaak al in de achtertuin begonnen, dat was zowel een geheim als een cadeau. In Het geheime boek van de ontdekkingsreiziger kan je urenlang tips opdoen en wie weet wordt je volgende ontdekkingsreis dan nóg leuker en spannender!

Door Evy

Wie?
De vraag wie al deze tips geschreven heeft, blijft onbekend voor de lezer. Dat zorgt toch voor een bijzonder gevoel. Het voorwoord van de samensteller verklaart dat hij de aantekeningen gevonden heeft in het Amazone-gebied. In een verlaten hut zaten in een metalen, verroest kistje allemaal papieren en een brief, maar geen hint wat betreft de identiteit van de schrijver.

Teddy Keen is de ‘samensteller’ van dit boek. Hij woont in Londen met zijn vrouw en twee kinderen. Voor hij aan dit boek begon, verzorgde hij reclamecampagnes voor grote merken.

Wat?
Wat is dit boek eigenlijk voor een boek? Het bestaat uit allemaal verhalen en aantekeningen van een onbekende ontdekkingsreiziger. Het geheel is onderverdeeld in vijf grote thema’s: Wildkamperen, Vlotten, Schuilplaatsen, holen en boomhutten, Op ontdekkingsreis en Nuttige kennis. Het mooie aan dit boek is dat er eigenlijk heel veel tips worden gegeven, maar dat je als lezer zelf kan kiezen waar je wat aan hebt. Elke situatie waarbij je op ontdekkingstocht gaat is anders en dat beseft de schrijver van de aantekeningen heel goed. Er zijn daarom basisregels die je altijd moet volgen, maar daarnaast moet je zelf je verbeelding gebruiken in de specifieke situatie waarin je je op dat moment bevindt.
Het vebinden van het geheel gebeurt door middel van verhalen van de onbekende ontdekkingsreiziger. Wat hij (of zij?) allemaal heeft meegemaakt en de bijhorende (prachtige!) illustraties.

Ontdekkingstocht op zich
Eigenlijk is het lezen van Het geheime boek van de ontdekkingsreiziger een ontdekkingstocht op zich! Elke pagina bevat heel veel informatie. Veel kleine tekeningen met een paar regels uitleg, een mooi verhaaltje in de kantlijn, een lijstje met dingen die je niet mag vergeten. Soms lijkt het bij het omslaan van de pagina wat onoverzichtelijk. Als je dan op een willekeurige plek start met lezen en gewoon je gevoel volgt, kom je uiteindelijk wel alles te weten. Sommige illustraties zullen direct de aandacht opeisen en die wil je dan het eerst ‘ontdekken’.

Illustraties
De tekeningen in dit boek zijn talrijk en divers. Er zijn heel veel ‘informatieve’ tekeningen die gemaakt zijn om aanwijzingen te geven of iets te verduidelijken of een bepaald instrument aan te tonen. Het zijn kleine, fijne, duidelijke illustraties.
Maar af en toe sla je de pagina om en dan… gaat er een nieuwe wereld voor je open! De prachtige spread die dan voor je ligt, wordt volledig gevuld door een adembenemende illustratie. De techniek straalt een bepaalde ‘zachtheid’ uit. Lang vervlogen tijden, herinneringen, die worden gedeeld en zo plezier verschaffen. Zowel aan diegene die het vertelt als aan diegene die mag luisteren.

Mijn mening
Ik heb genoten van dit boek. Het is erg leerrijk en vooral heel mooi in elkaar gezet. Alhoewel het vrij dik is en er wel wat herhalingen in staan, wordt het eigenlijk nergens saai. Dat komt mede door de afwisseling. Verhalen over gevaarlijke avonturen worden afgewisseld met tips die ook bruikbaar zijn in de achtertuin. Als je een avontuurlijk kind bent of hebt, dan is dit echt een boek waar je veel in kan ontdekken. Ik kan me voorstellen dat er veel wordt ‘getest’ na het lezen van een stukje, om daarna de betreffende pagina’s te herlezen of er nóg meer uit het avontuur kan gehaald worden. In tijden waar kinderen erg gericht zijn op technologie is het een verademing om Het geheime boek van de ontdekkingsreiziger te mogen promoten! Elk kind zou minstens één spread moeten lezen en daar iets van uitproberen! Dus ik doe een oproep aan alle ouders: koop dit boek als verjaardagscadeau voor je kinderen!

4 sterren

Hebben jullie een kleine avonturier in huis? Waren jullie zelf graag op ontdekkingsreis vroeger? Vertel!

Reacties op: Het geheime boek van de ontdekkingsreiziger (clubrecensie)