×

Recensie - Binnen geen spinnen!

op 02 december 2018 door

Beer houdt van opgeruimd en van zijn knuffel Beertje, maar hij houdt niet van spinnen. Wanneer Beer binnen een spinnenweb ontdekt, gaat hij onmiddellijk op zoek naar de dader. Hij keert alles ondersteboven. In het tumult raakt Beertje gewond en moet Beer meteen zijn vriendje te hulp schieten. Gelukkig is daar de spin die Beertje er weer helemaal bovenop helpt.

Door Katy

Binnen geen spinnen is een bijzonder leuk prentenboek over ongenode gasten en het ontstaan van een nieuwe vriendschap. Van auteur en illustrator Jacob Grant werden eerder al Dikke doei dierentuin en Kleine vogel leert een stout woord. Recent verscheen eveneens nog Kat is de draad kwijt. Dat laatste boek sluit wat betreft de stijl van de prenten mooi aan bij Binnen geen spinnen

7c76de8b95ef9aed3a9f7ecc71aa2280.pngDe illustraties in dit boek zijn vooral gemaakt in bruin-, paars-, en roodtinten. Het gebruik van deze kleuren creëert een gezellige, niet te donkere sfeer en laat toch de nodige variatie toe. Grant gebruikte vooral houtskool en krijtjes om de prenten te maken en kleurde ze daarna digitaal in. Dit geeft een fraai resultaat. Beer ziet er goedhartig uit en de spin is sympathiek. De balans tussen eenvoud en de nodige details zit erg goed. Het huis van Beer staat vol leuke spulletjes en op de foto's aan de muur is te zien hoe belangrijk Beertje is voor hem. Beer is erg netjes en elk dingetje heeft z'n eigen plek. Grant overdrijft niet. Er is veel te zien op de prenten, toch blijft het allemaal overzichtelijk.

De spin uit het verhaal leidt een eigen, geheim leven. Hij is artistiek aangelegd, leest graag, speelt gitaar en kan erg goed breien. Hij verstopt zich niet voor beer, maar zit gewoon graag op onopvallende plekjes. Het ziet er een heel aardig spinnetje uit en de lezer krijgt bijna medelijden met het beestje wanneer Beer jacht op hem begint te maken. Gelukkig is het van meet af aan duidelijk dat Beer geen slechterik is door zijn grote liefde voor Beertje. Hij houdt gewoon niet van rommel.

Binnen geen spinnen is een heerlijk voorleesboek voor iedereen vanaf 2 jaar. Bij elke bladzijde horen een paar zinnen tekst, waarin Beer vaak praat tegen Beertje. Het leent zich voor een goede imitatie van de hoofdpersoon, omdat Beer nogal vastbesloten is om de spin te vinden. De tekst is voldoende groot gedrukt en vult de prenten mooi aan. De zinnen zijn sober en helder. Wat uit de tekeningen niet helemaal duidelijk wordt, blijkt uit de woorden.

Jacob Grant heeft een prentenboek gemaakt dat perfect is om voor te lezen voor het slapengaan. Het is sfeervol, extra geschikt voor herfstige dagen, en de boodschap, hoewel die er niet te dik op ligt, is mooi. Binnen geen spinnen is een charmant verhaal dat erg aantrekkelijk gebracht wordt.

Beoordeling: 5 sterren!