×

Recensie - De Macht van het Wonderwoud

op 19 augustus 2018 door

De geboren verhalenverteller Elizabeth Visser laat ons kennis maken met een magische nieuwe wereld. Het Wonderwoud bevindt zich in het voorstadium van een oorlog, de zoveelste. De vraag is of er voldoende liefde is, om de haat die de volkeren uit elkaar drijft, te verslaan.

Door Annemieke de Jong

Elizabeth Visser

Een dag voor haar zeventiende verjaardag won Elizabeth Visser een schrijfwedstrijd van Van Dale, waar ze niet eens had meegedaan als haar vriendin haar niet had overgehaald. Dankzij haar ouders, die haar stimuleerde om een echt boek te schrijven en plots op te sturen naar uitgeverijen, wordt ze uitgenodigd om haar eerste boek te schrijven, onder de werktitel 'Twee Volken'. Op 20-jarige leeftijd is haar fantasy-debuut een feit, met het verschijnen van haar jeugdboek De Macht van het Wonderwoud. Een boek wat ze niet alleen schreef, maar waarbij ze ook zelf de illustraties verzorgde.

De Macht van het Wonderwoud

Een verhaal bekeken vanuit het oogpunt van verschillende volkeren, die al herhaaldelijk ruzie met elkaar hebben gehad. Nog nooit kwam er een winnaar uit naar voren. Wanneer de koningin van Yvalana haar volk (e Ershai) vermoordt wordt, kan een nieuwe oorlog niet uitblijven. Als Yvalana en haar volk vervolgens van verraad beschuldigd worden, staat het leven van Yvalana op zijn kop. Tegelijkertijd gaan de twee broers Kendor en Revan van het Steenhart-volk op zoek naar hun vader, die niet is teruggekomen van zijn handelsreis. Er gaan verhalen rond dat hij gevangen is genomen door hun aartsvijand. Ze besluiten alles in het werk te stellen om hun vader te redden. Wanneer Yvalana in Schuilstad belandt, samen met de prinses van haar volk, ontstaat het idee om Yvalana en de prinses te ruilen voor de vader van Kendor en Revan. Maar als de ruil gemaakt wordt, blijkt dat hun vader niet aanwezig is...

Ze besluiten hun zoektocht te vervolgen, samen met Yvalana. Ze komen in bijzondere wouden met monsters en bomen die hun vast houden. Ondertussen ligt de oorlog op de loer. Een oorlog die vele verstrekkendere gevolgen zal hebben, dan de beide partijen zich van bewust zijn. Zullen Kendor en Revan er in slagen hun vader te redden? Wat zijn de gevolgen van de oorlog? Wat gebeurt er als de haat het overneemt? Of zal de liefde ook hier alles overwinnen?

Yva besloot haar toespraak, die ze in gedachten op weg hierheen zo vaak in haar hoofd had herhaald, drastisch in te korten. Dit was niet de tijd voor formaliteiten. Je voorkwam geen oorlog met beleefdheden. 'De Ershai en de Steenharten zien elkaar als het grote kwaad. Jullie zien elkaar als monsters, en vinden dat alleen jullie volk gelijk heeft en recht heeft op het Wonderwoud. Ik ben veel over magie te weten gekomen. Het blijkt niet alleen in fijkjes of wondervruchten te zitten. Fijkjes zijn slechts magiekrachten die vorm hebben gekregen. Nee, magie is overal; het is een natuurkracht. Een kracht die wordt aangetrokken door emoties.

Het debuut van Visser is zonder twijfel een prachtig debuut. Betoverde wouden, fijkjes, de 'Ouden' en een vleugje magie vormen samen een op en top fantasy verhaal voor kinderen. De volwassen lezer zal misschien wat missen qua diepgang, verrassende elementen en details. Ook het politieke spel tussen de verschillende volken is iets wat een volwassen fantasy-liefhebber naar alle waarschijnlijkheid zal missen. Echter is het boek voor kinderen en jongeren uitermate geschikt. Het biedt een mooi afgerond fantasy-verhaal met een vleugje liefde, persoonlijkheid en magie. De illustraties vormen een meerwaarde. De index van personages aan het begin van het boek biedt extra verduidelijking aan de lezer. Een prachtige kennismaking voor kinderen en jongeren op het gebied van fantasy!

Hebben jullie De Macht van het Wonderwoud gelezen? Laat ons weten wat je er van vond.