×

Recensie - De nachtlantaarn

op 27 juni 2018 door

2eebbb5580500b6c4d36677c90434618.jpgIn het midden van de nacht vertrekt Nathan met zijn moeder met de auto. Ze gaan naar een hutje midden in het bos omdat zijn moeder wil ontsnappen aan haar vriend Gary. Nathan vindt de plek waar ze logeren maar niks, maar hij kan niet anders dan zich erbij neerleggen. De volgende ochtend gaat zijn moeder wat boodschappen te halen, maar ze komt niet terug. Nathan blijft alleen achter. Hij vindt troost bij Sam, een vriend van vroeger, en ontmoet Kitty die zijn hulp vraagt om een verborgen schat te vinden. Ondertussen moet Nathan zijn angst voor het donker en zijn eigen problemen onder ogen zien.

De nachtlantaarn kaart belangrijke thema’s aan. De moeilijke thuissituatie van Nathan speelt een cruciale rol in het boek. Huiselijk geweld en het verwerken van een relatiebreuk worden op een aangrijpende, maar voor kinderen erg toegankelijke manier in het verhaal verwerkt. Daarnaast is vriendschap en wat dat doet voor het zelfvertrouwen een belangrijke factor.

De titel slaat op het lampje dat de moeder van Nathan voor hem maakt, omdat hij bang is in het donker. Toch heeft Nathan nog meer lichtpuntjes in zijn leven. Kitty en Sam spelen een sleutelrol in dit gegeven. De nachtlantaarn is het tweede boek van Lisa Thompson. Eerder schreef ze De goudvisjongen waarin Matthew smetvrees probeert te overwinnen. De personages in dit nieuwe boek zijn niet bijzonder stevig uitgewerkt, maar doordat de verhaallijn reeds van bij het begin de nodige vragen oproept, is dat geen storende factor. Hoofdpersonage Nathan heeft wel genoeg bagage meegekregen van de auteur, zodat het inlevingsvermogen niet belemmerd wordt.

a16e3e6621901ddc6a9661a4a0e214b0.jpgDe hoofdstukken beslaan telkens ongeveer acht à tien pagina’s, maar er zitten ook enkele langere en kortere in. Aan het begin staat telkens een kleine zwart-wit afbeelding in een cartoonachtige stijl die toch geen afbreuk doet aan de thematiek van het boek. Ze werden gemaakt door Mike Lowery, die zowel prentkaarten als kinderboeken illustreert. Hij verzorgde ook de prent op de cover en bepaalt daarmee mede de hele sfeer van het boek en onderstreept het belang van licht in de duisternis.

Lisa Thompson geeft haar lezers (10+) de kans om samen met Nathan de moeilijkheden in zijn leven onder ogen te zien en ze doet dat door spanning en humor in haar verhaal te verwerken. De omstandigheden waardoor Nathan en zijn moeder moeten vluchten zijn allesbehalve prettig, maar het wordt niet als een emmer koud water over de lezer heen gegoten. Beetje bij beetje komt alles aan het licht. Het gestage tempo in combinatie met een beetje mysterie werkt goed.

De nachtlantaarn is raak en maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Het is het soort boek dat de lezer vanaf de eerste bladzijde zal intrigeren, maar ook wat emoties zal losweken zonder hierin te overdrijven. Het is ontroerend en roept tegelijkertijd de nodige vragen op. Thompson leverde een relevant tweede boek af.

Eindbeoordeling: 4 sterren

- door Katy