×

Recensie - Geen beste dag voor voodoo

op 07 september 2018 door

Tylers geschiedenisleraar, meneer Klick, beschuldigt hem onterecht van spieken en geeft Tyler een 1.
Om Tyler te helpen wraak te nemen, laat zijn vriend Adam een voodoopop van meneer Klick maken. Tyler gelooft er niet in, maar probeert het om Adam te plezieren. Helaas heeft de voodoopop een veel groter effect dan verwacht en komt meneer Klick in het ziekenhuis terecht. Terwijl Adam het probeert op te lossen, laat hij ook een voodoopop van Tyler maken. Dat gaat natuurlijk niet helemaal goed...

Jeff Strand is een ervaren horror-auteur met al meer dan veertig gepubliceerde boeken. Ook voor tieners heeft hij al een paar boeken geschreven, waarvan Geen beste dag voor voodoo de eerste was. De verteller, Tyler, weet dat je als lezer zijn verhaal zit te lezen en spreekt de lezer dan ook bijna voortdurend direct aan. Hij vertelt je echt zijn verhaal.

Volgens de achterkant is dit "gruwelijk grappige slapstickhorror voor tieners". Slapstick is een vorm van humor waarbij dingen overdreven worden uitgebeeld met het lichaam, bijvoorbeeld uitglijden over een bananenschil. Dat specifieke voorbeeld komt niet voor in dit boek, maar er wordt zeker veel gebruik gemaakt van lichaamsdelen (die er bijvoorbeeld letterlijk afvliegen)!
Je moet er dus wel tegen kunnen om over bloed te lezen, want de voodoopoppen in dit boek werken echt. En ze werken juist te goed, waardoor het minste of geringste al schade oplevert. Het verhaal zit vol ongeloofwaardige dingen, maar Tyler blijft de lezer verzekeren dat het allemaal echt waar is. Ook gaat niet alles zoals het in een perfect verhaal zou moeten gebeuren, maar net als in het echte leven gaan dingen mis of juist gewoon goed.

Tyler en zijn vrienden wonen in de Amerikaanse staat Florida en leven duidelijk in deze tijd. Ze maken gebruik van smartphones, WhatsApp en Facebook en navigatie in de auto. Wat wel opvalt is dat Tyler al in zijn eentje auto mag rijden terwijl hij halverwege de middelbare school zit, maar dat komt omdat je in Florida al vanaf je 16e een rijbewijs mag hebben.

Het hele verhaal speelt zich binnen een dag af. Omdat er zo ontzettend veel gebeurt op die dag, geen beste dag dus, heeft het verhaal zo'n hoog tempo, dat het "Pauze"-hoofdstuk halverwege helemaal zo'n slecht idee niet is.

Niet elk hoofdstuk is op de "normale" manier geschreven. Het boek begint bijvoorbeeld met een FAQ (interview met de auteur) waarin al wat vragen over het verhaal beantwoord worden.
Ook is er een hoofdstuk dat de redacteur is kwijtgeraakt en Tyler ook niet meer op zijn computer had staan, dus dat is kwijt... Wat er in dat hoofdstuk gebeurt, wordt op een originele manier in het boek gezet: email! Eerder wordt een Whatsapp-conversatie ook gewoon als appjes weergegeven.
Er is zelfs een hoofdstuk waarin Tyler je helpt met je boekverslag over dit boek, als je het voor school leest! Of dat nu het meest nuttige advies is, valt wel een beetje te betwijfelen, maar qua vertelstijl past het bij de rest van het verhaal en ook voor mensen die geen boekverslag hoeven te schrijven hierover, is het een grappig hoofdstuk.

De meeste namen zijn vernederlandst, zoals bijvoorbeeld de naam van de docent (Klick i.p.v. Click) en de bijnamen van de criminelen. De naam van de hoofdpersoon, Tyler, is bijvoorbeeld wel weer Engels gelaten. Ook over het vertalen van de scheldwoorden is goed nagedacht. Dit leest wel prettig. Wel worden namen van andere boeken ook vertaald of vervangen met titels van Nederlandse auteurs. Dat laatste is echter wel wat vreemd bij een verhaal dat verteld wordt door een tiener uit Florida en maakt dat je je afvraagt welk boek de auteur in de Engelse versie noemde.

Ook al lees je verder nooit horror, dan kan dit alsnog een grappig boek zijn. Echt eng wordt het namelijk nooit. En als je dit boek hebt gelezen, weet je: hoe slecht het ook met je gaat, het kan altijd slechter!

Beoordeling: 4 sterren (ook al vraagt Tyler de lezer om 5 sterren te geven, het is toch niet het beste boek dat ik ooit gelezen heb)

*Door Selene