×

Recensie - Het geheim van de nachtschool

op 27 augustus 2018 door

Madelief en Jonas zijn op vakantie in Oostenrijk. Wanneer ze zonder dat hun ouders het weten stiekem de kabelbaan nemen, gaat die kapot. Er zit niets anders op dan te voet af te dalen, maar al snel wordt het donker en begint het te regenen. Als na lang wachten het weer wat beter is en ze de tocht kunnen hervatten, zien ze lichtjes schemeren tussen de bomen en ze ontdekken een school waar kinderen ’s nachts leren wat ze zelf écht leuk vinden.

6799cb3a3ca7795ea18b20424dd508eb.jpgHet geheim van de nachtschool is een boek van Maren Stoffels en Lotte Hoffman. Lotte stuurde haar idee in voor de ‘Geheim van’-schrijfwedstrijd van uitgeverij Leopold en won. Maren Stoffels ging er vervolgens mee aan de slag. Zo werd het deel van de ‘Het geheim van’-serie, een spannende serie voor jongens en meisjes.

Madelief en Jonas zijn broer en zus. Jonas plaagt Madelief maar al te graag en Madelief vindt dat helemaal niet leuk. Toch zien ze elkaar graag en wanneer het er op aankomt, kunnen ze op elkaar rekenen. Wanneer ze op de nachtschool stuitten, ontdekken ze een groep kinderen die een manier hebben gevonden om te leren wat ze echt willen leren.

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken van telkens ongeveer zeven bladzijden.  Elk hoofdstuk is voorzien van een paginagrote zwart-wit afbeelding door Ivan en Ilia. Af en toe staan er doorheen de tekst ook kleinere afbeeldingen. De tekeningen zijn zeker van belang voor de leeftijdscategorie waarvoor dit boek geschikt is (7+), ze breken het geheel en zorgen ervoor dat de aandacht niet verslapt. Niet dat daar een groot risico op bestaat. Stoffels heeft immers een boeiend verhaal geschreven dat door de verschillende actiemomentjes nergens inzakt. Het boek bevat naast beschrijvingen van de situatie ook redelijk veel dialoog. Dat geeft de lezer het gevoel nauw bij Madelief en Jonas betrokken te zijn en maakt het gemakkelijk om met hen mee te voelen.

Het idee achter het boek is erg leuk en zal vast en zeker veel kinderen aanspreken. Wie wil er nu niet naar een school waar de kinderen alleen maar leren wat ze zelf echt willen leren? Het avontuur van Madelief en Jonas dat tot de ontdekking van de nachtschool leidt, is ook een plezier om te lezen. Doordat het allemaal net niet té gek wordt (een ritje op een bergkoe even buiten beschouwing gelaten), is het herkenbaar en spannend tegelijk.

Het geheim van de nachtschool is een leuk boek dat vlot genoeg geschreven is om in één ruk uit te lezen. Het is mooi om te zien hoe Stoffels het idee van Lotte Hofman vorm heeft weten te geven. Wie zin heeft om zich te laten meeslepen in een vrij realistisch benaderd, maar origineel verhaal dat zich afspeelt in de bergen, moet dit boek zeker een kans geven.

Beoordeling: 4 sterren

Door Katy

Website: Het geheim van…