×

Recensie - 'Kolletje & Dirk - Kom erbij!'

op 09 november 2018 door

Het is volop herfst, na een lange zomer valt het niet meer te ontkennen. Wie met het vallen van de bladeren meteen al terug verlangt naar de warmste dagen van het jaar, zal zeker genieten van Kolletje en Dirk – Kom erbij! Deze nieuwe verhalen rond het olijke kleuterduo spelen zich af op een warme dag in het park.

Door Katy

Kolletje, het meisje met de toversokken, wordt op een mooie ochtend vroeg wakker. Het is nog stil op straat, maar toch wil ze graag naar buiten. Samen met haar buurjongen Dirk en de bejaarde meneer De Jong gaat ze naar het park. Het ondeugende hondje Doerak werkt zichzelf in nesten, ze ontmoeten een mevrouw met een tamme kraai, klauteren op het nieuwe klimrek en gaan lekker picknicken.

Kolletje gaat ondertussen al meer dan een decennium mee en Kolletje en Dirk – Kom erbij! is een nieuw boekje in de reeks van auteur Pieter Feller en illustratrice Natascha Stenvert. Eigenlijk is het één verhaal dat is opgedeeld in vier overzichtelijke delen die prima apart te lezen zijn. Het is een bekend, maar goed werkend concept. De verhalen gaan over heel gewone dingen. Het is allemaal super herkenbaar voor kleine kinderen en vergt op die manier niet veel van hun inlevingsvermogen. In dit geval draait alles rond een mooie dag in het park. De gewone gang van zaken wordt beschreven en zo nu en dan duikt er een probleempje op. Wanneer het in zo’n geval echt niet anders kan, gebruikt Kolletje de toversokken die ze van haar tante kreeg om voor een goede afloop te zorgen. De meeste personages zijn niet nieuw en komen ook in de andere boeken regelmatig terug. Ondertussen kent iedereen die eerder een boek over Kolletje en Dirk las meneer De Jong, oppas Fleur, buurman Harry, Liekje en Patrick Poeptoeter wel, maar ook de zwerver en meester Lucas kwamen al eerder voor.

De verhalen over Kolletje en Dirk hebben een vrolijke ondertoon en de dialogen houden ze levendig. Kolletje en Dirk babbelen heel wat af en ontmoeten een hoop mensen. Sommige dingen veranderen echter niet. Dirk wordt nog steeds niet graag klein genoemd en ‘Katharina Orselia Laetitia’ blijven de magische woorden. Dat versterkt het eerder genoemde gevoel van herkenbaarheid voor de lezers (3+). Feller schrijft met gemak en dat is te merken aan de tekst. Het is allemaal behoorlijk vlot voor te lezen en helder. De boeken over Kolletje en Dirk bevatten een behoorlijke lap tekst, maar door de lichtheid van het onderwerp in combinatie met de nodige lotgevallen weten ze toch elke keer de aandacht vast te houden en te prikkelen om verder te lezen.

De illustraties in het boek zijn naar goede gewoonte opnieuw van Natascha Stenvert. Ze brengt de personages tot leven door felle kleuren te gebruiken en een duidelijke lijnvoering. Vooral Kolletje is erg guitig met de strikken in haar haren en de gestreepte sokken. Kolletje en Stenvert zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het boek bevat ook een paar extra illustraties gemaakt door een meisje van vijf, Ella Jeuring. Ze laten onder andere Kolletje zien en Doerak. Het meisje dat dertien jaar geleden model stond voor Kolletje smokkelde een potloodtekening van meneer De Jong het boek in.

Kolletje en Dirk – Kom erbij!
doet nog even nagenieten van de zomer. Het is een fijn voorleesboekje dat helemaal beantwoordt aan wat er verwacht wordt van een nieuw deel in de reeks. Het is niet zo verrassend, wel heerlijk ontspannend om (voor) te lezen.

Eindoordeel: 3 sterren