×

Recensie: Stip & Roeltje - De charmante oplichter

op 17 december 2018 door

Roeltje werkt zichzelf in nesten wanneer ze haar rekeningen niet meer kan betalen en moet noodgedwongen bij haar zus en neefje intrekken, terwijl ze een manier moet zien te vinden om de engerd terug te betalen die haar geld heeft geleend. Mevrouw Stip houdt van orde en netheid. Ze heeft een poetsbedrijf en is voortdurend bezig met het bedenken van nieuwe uitvindingen. Ze wil ontzettend graag de beste poetsdiva van de wereld worden. Wanneer ze een knappe man ontmoet, brengt die haar hoofd helemaal op hol. Maar is hij wel betrouwbaar?

Door Katy

Stip & Roeltje – De charmante oplichter is het debuut van auteur Anne Ruhl. Ze is lerares op een basisschool en studeerde aan de Schrijversacademie. Ruhl brengt in haar eerste boek een mengeling van spanning en humor. De nadruk ligt hierbij vooral op het luchtigere aspect van het verhaal en de verhoudingen in de familie.

Stip, Roeltje en Frederik zijn leuke hoofdpersonen. Het zijn karikaturen die elk hun goede eigenschappen en onhebbelijkheden hebben. Roeltje is chaotisch, maar ook een ontzettend lieve tante. Stip heeft last van smetvrees en houdt vast aan al haar regeltjes, toch wil ze het beste voor Frederik en Roeltje. Frederik is ondernemend, ondeugend en hulpvaardig. De slechterik van het verhaal, Max op de Lichter, pikt in op de zwakheden van zowel Roeltje als Stip. Hij is charmant en boosaardig.

Het verhaal begint op een onverwachte manier. Het draait rond het geldgebrek van Roeltje. Ze heeft een gat in haar hand en geeft veel te veel uit. Ze zorgt er ook niet voor dat ze genoeg overhoudt voor andere kosten, zoals de huur. Dit is niet meteen een thema dat vaak aan bod komt in jeugdboeken. Het is een originele insteek, maar het betekent ook dat de lezers (9+) even moeten wachten voor ze een personage tegenkomen waarmee ze zich kunnen identificeren. Eerst komen namelijk de volwassenen aan bod en het is voor veel lezers wellicht geen herkenbare situatie. Max wordt wel duidelijk neergezet als slechterik, waardoor het duidelijk is dat Roeltje zich in een louche situatie bevindt. Vervolgens komt Stip aan bod. Hier zit een discrepantie wat betreft aansluiting bij de doelgroep. Er is een niveauverschil tussen de verhaallijn rond Max en de meer komische lijn met betrekking tot het poetsbedrijf van Stip. Dit haalt de plot gedeeltelijk uit balans. Verder is er nog een zijsprong waarin duidelijk wordt dat de familieleden van Stip en Roeltje werkloze circusartiesten zijn. In wezen voelt dit een beetje overbodig, maar wie weet speelt dit nog een rol in een eventueel vervolg.

De schrijfstijl van Anne Ruhl is vlot. Ze schrijft op een boeiende manier en zorgt voor de nodige afwisseling tussen de hoofdstukken. Het is haar manier van vertellen die de bereidheid creëert om over schoonheidsfoutjes heen te kijken en te willen doorlezen om te ontdekken hoe de personages zich uit de situatie zullen weten te redden. Het einde van het boek had wat meer gestroomlijnd kunnen worden. Nu wordt het een beetje afgehaspeld en dat is jammer, want er zit wel degelijk talent in deze auteur.

Stip & Roeltje – De charmante oplichter is een fijn boek dat vooral aan te raden is voor de wat meer gevorderde lezer. Het is met momenten erg grappig en zorgt soms voor een ‘oh nee’-gevoel. Stip en Roeltje vormen een komisch zussenduo dat in alles tegengesteld is. Het is een leuk debuut met groeimogelijkheden.

Eindoordeel: 3 sterren

Reacties op: Recensie: Stip & Roeltje - De charmante oplichter