×

Recensie - Super normaal!

op 10 juli 2018 door

Zeg eens eerlijk, jij hebt toch ook weleens gewenst dat je superkrachten had? Hoe fijn zou het zijn als je kon vliegen of heel snel was en niemand je kon zien? Of dat je zo sterk en helfdhaftig was zodat iedereen je een echte held vond? Had je dat allemaal ook wel eens gewild, maar ben je zo supernormaal als maar kan? Dan is Super Normaal echt iets voor jou.

Door Sanne

f07a7bc1eb16894ca87e7406e89c33b1.jpgDoor de vele verhuizingen vanwege het werk van zijn moeder heeft Murph veel scholen versleten. Na de laatste verhuizing lukt het maar niet om een school voor hem te vinden. Tot hij per toeval op een superheldenschool belandt. Zijn klasgenoten kunnen vliegen, mini-eenhoorns oproepen of elektriciteit opwekken. Murphs superkracht? Die heeft hij niet. Hij is de enige supernormale jongen op de superheldenschool. En dat is best lastig. In het begin vindt hij het moeilijk om vrienden te maken en als leerling zonder gave wordt hij in sommige lessen zelfs geweerd. En dan is alles op school ook nog eens supergeheim en superraar. Helemaal als er dan ook nog een stel superschurken om de hoek komt kijken... Tijd voor Murph om van supernormale jongen te veranderen in een superheld!

De Britse Greg James is naast schrijver ook radio-dj en presentator. Met beide ouders die werkzaam zijn in het onderwijs, is het wellicht niet zo vreemd dat James heeft gekozen voor een setting op een school. Super Normaal schreef hij samen met Chris Smith, die ook bij de BBC werkt. Beiden zijn ze supernormaal, maar hebben wel de gave om een prachtig boek voor kinderen van tien jaar en ouder te maken.

Prachtig is het boek zeker. De gebonden hardcover valt niet alleen op door de mooie illustraties en de verscheidenheid aan lettertypes die zijn gebruikt, maar ook door de gele zijkanten van de bladzijdes. Ook de binnenkant van het boek is erg mooi. De Spaanse Erica Salcedo heeft haar uiterste best gedaan om bij het spannende avontuur passende illustraties te maken. En daar is ze goed in geslaagd. De grote ogen bij de personages zijn kenmerkend voor haar stijl en de mimiek is duidelijk van de gezichten af te lezen. Soms beslaat een illustratie een hele pagina, dan weer alleen een klein hoekje van de bladzijde. Het is zeker de moeite waard Salcedo's website eens te bekijken. Naast de gedetailleerde zwart-wit illustraties is er in het boek ook gespeeld met verschillende lettertypes en -groottes. Bij het omslaan van elke nieuwe pagina wacht de lezer weer een nieuwe verrassing.

Genoeg over de vormgeving van het boek. Je wilt natuurlijk ook weten hoe het verhaal is. James en Smith hebben niet alleen spanning en tovertrucs aangebracht in het boek, maar het bevat ook veel gekkigheden en humor. Het is wel een soort humor dat je moet begrijpen, de nog wat onervaren lezer leest er wellicht overheen, maar anders zul je er heerlijk om kunnen lachen.

Dokter Nuke draaide zich langzaam om. Van zijn linkeroog helemaal tot aan zijn rechterwang had hij een vreselijk litteken. Hij had het er met viltstift op getekend om er enger uit te zien.

255f593ba30e928716ea5313f6dd2237.jpgDoor de lezer af en toe rechtstreeks aan te spreken, is de betrokkenheid bij het verhaal groot. Als de auteurs je vragen de geur van spruitjesspeeksel in te beelden, dat keer duizend, plus tien, dan wéét je gewoon dat het heel vies ruikt in het boek. En zo weten ze elke situatie met veel humor te brengen. Het lukt het auteursduo zelfs een compleet ander verhaal op hilarische wijze op te nemen in het avontuur van Murph. En ondanks dat het allemaal niet echt kan zijn, spreekt het verhaal wel heel erg tot de verbeelding.
Een klein minpunt is dat sommige passages wat lang zijn, vooral het uitschakelen van de superslechterikken had in minder pagina's gekund. Gelukkig zorgen de illustraties op die momenten voor genoeg afwisseling. Maar vooral door de flinke dosis humor komen James en Smith er goed mee weg.

Super Normaal is een aanrader voor kinderen vanaf een jaar of tien. Over superhelden en supernormale kinderen, over zwaktes omzetten in kracht, over moed en vriendschap. Op naar het volgende heldenavontuur met Super Normaal, dat in het najaar van 2018 verschijnt.

Eindoordeel: 4 sterren

P.s. Zorg dat je onderstaande heldeneed uit je hoofd kent, voor het geval je -super normaal als je bent- ineens de held moet uithangen. Voor je het weet ben je operationeel en mag je je Gave inzetten om misdaad te bestrijden, maar niet voordat je de heldeneed hebt opgedreund:

Ik beloof te redden zonder glorie,

Te helpen zonder dank

En te vechten zonder vrees.