×

Recensie - Twister

op 30 november 2018 door

De vader van Twister wordt vermist en haar moeder is er zo van ondersteboven dat ze amper haar bed nog uitkomt. Hierdoor krijgt ze ook geen les meer thuis en moet ze naar de school in het dorp. In de klas voelt ze zich allesbehalve welkom en ze krijgt het aan de stok met een levensgevaarlijke pestkop. Wanneer Twister denkt iemand gevonden te hebben die haar kan helpen met het zoeken naar haar vader, krijgt ze een magische ketting in handen die de drager kan veranderen in eender wat die persoon nodig heeft. Helaas ligt er een duistere vijand op de loer die misschien iets te maken heeft met de verdwijning van haar vader.

Door Katy

Twister begint als een gewoon verhaal over een meisje dat haar vader mist en niet kan aarden op school. Gelukkig is er Punt, haar trouwe viervoeter. Samen zwerven ze door de omgeving, maar wanneer Clem het op haar gemunt heeft, wordt dat gevaarlijk. Twister vindt gelukkig steun bij haar tante Honey en onverwacht ook bij de haveloze Turrety Knocks.

Het duurt even voor er magische elementen in het verhaal verweven worden, maar omdat Twister zo'n innemend personage is, maakt dat niet uit. Auteur Juliette Forrest neemt haar tijd om de basis voor de plot te leggen en doet dat in heerlijk poëtische taal. Ze loodst de lezer (10+) zonder veel moeite de boerderij van de familie binnen en schetst de bewoners op een bijzonder levendige manier. Het geheel is een knappe mengeling geworden van boeiende karakters en een intrigerende vertelling.

Twister is een heerlijk hoofdpersonage. Ze is dapper, nieuwsgierig, eigenzinnig en een beetje mysterieus. Over haar moeder komt de lezer weinig te weten, behalve dat Twister haar aanwezigheid mist. Ze is er wel, maar ze wordt verzwolgen door verdriet. Tante Honey probeert de leemte te vullen zo goed ze kan, maar troost vindt Twister vooral bij de donkere hond Punt. Ze maakt niet gemakkelijk vrienden, al zou ze dat wel willen. Dat blijkt wanneer Straal in haar leven verschijnt.

Tijdens de tweede helft van het boek komt alles in een stroomversnelling terecht. Twister krijgt een magische ketting in handen en ondanks de waarschuwingen die ze kreeg, besluit ze die toch te gebruiken. Ze wil immers erg graag weten wat er met haar vader is gebeurd. De magie sijpelt het verhaal binnen en druppel voor druppel zal het eindigen in een heuse waterval. Forrest weet de realistische elementen mooi te combineren met de toverij en alles waar nodig in elkaar te laten vloeien. Op de laatste pagina’s lijkt er even iets mis te gaan met de chronologie, verder zit dit boek geweldig in elkaar.

Twister is een absolute aanrader! Alleen al vanwege de prachtige cover en de kleine linoleumdrukken die het begin van elk hoofdstuk sieren, is het de moeite van het bekijken waard. Het verhaal zelf is meeslepend en fascinerend van begin tot einde. Dit is het soort boek dat in één ruk uitgelezen wordt, omdat het als een echte wervelwind de hele wereld rondom weet op te slokken tot er enkel nog een moedig meisje op een queeste overblijft.

Eindoordeel: 5 sterren