×

Recensie - Vosje

op 03 november 2018 door

Een klein vosje ziet twee paarse vlinders en zet de achtervolging in. Helaas is het diertje een beetje onvoorzichtig en dondert hij van een zandklif af. Hierbij komt hij hard neer en belandt zo in een vreemde droom. Hij beleeft zijn korte vossenleventje helemaal opnieuw, van het knusse nest, de eerste keer in het maanlicht, een onverwachte ontmoeting en de klap. De vraag is of het einde van de droom ook het einde is voor het beestje, of is de redding misschien nabij?

Door Katy

Vosje is een samenwerking tussen auteur Edward van de Vendel en illustratrice Marije Tolman. Het begint met een aantal tekstloze illustraties van een jonge vos in de natuur. Hij bekijkt de vogels, achtervolgt ze en imiteert wat hij ziet. De tekst begint wanneer Vosje de paarse vlinders voor het eerst heeft gespot en de achtervolging inzet.

Edward van de Vendel is spaarzaam met zijn woorden. Dat mag ook, want het verhaal wordt vooral verteld door de prenten. De tekst is niet zo poëtisch als de tekeningen en nodigt daardoor minder uit tot dromen, maar er is wel een goed doordacht samenspel met het visuele aspect. De auteur helpt de lezer te interpreteren wat hij ziet en vult gaten op waar nodig. De taal is vrij eenvoudig en de zinnen zijn kort. Vosje leent zich hierdoor perfect tot voorlezen (4+) en zelf lezen (7+).

Het vosje is een schattig en innemend hoofdpersonage. Hij weet te charmeren met zijn speelsheid, te fascineren met zijn nieuwsgierigheid en te ontroeren wanneer zijn lot onzeker is. Door het kleurgebruik valt het vosje op elke pagina erg op. Zijn vacht is fluorescerend oranje en zijn aanwezigheid op de pagina is niet te missen, ook al is hij eigenlijk behoorlijk klein.

De illustraties van Marije Tolman zijn erg divers. Er zijn collages verspreid over dubbele pagina’s waarin gebruik wordt gemaakt van echte natuurfoto’s in een blauwgroene tint, maar ook grote potloodtekeningen op bruin papier en kleinere ingekleurde pentekeningen op een veelal witte achtergrond van de spelende en ondeugende vossen. Die afwisseling maakt het boek erg prettig om te bekijken. De dieren die Tolman tekent lijken levensecht, alleen wanneer ze een hert (en dan vooral de snuit en de oren) wil afbeelden, lijkt er nog wat oefening geboden. De verschillende soorten vogels zijn echter prachtig en bieden het oog wat het nodig heeft. Het zijn de tekeningen die het hart en de kracht van het boek vormen. Ze zijn origineel en een feest om te bekijken.

Vosje is een fijn boek dat grote en kleine natuur- en dierenliefhebbers zeker zal weten te bekoren. Het toont de pracht en onstuimigheid van fauna en flora, maar geeft ook de subtiele boodschap mee dat mensen eraan kunnen bijdragen door er oog voor het hebben en er zorgzaam mee om te gaan.

Eindbeoordeling: 3,5 sterren