×

Recensie - Wonder Wout Onder Hoogspanning

op 30 augustus 2018 door

Wout ontdekt dat hij nieuwe superkrachten heeft. Hij kan elektriciteit voelen en beïnvloeden. Helaas is hij niet de enige die tot de vaststelling komt dat hij nog steeds speciale talenten heeft. Zijn oude vijand Boris zit in de gevangenis, maar niet voor lang. Ondertussen duikt er een robot op die het weer kan beïnvloeden en daar moet Wout iets tegen ondernemen. Samen met zijn beste vrienden Timo en Quinten gaat hij de strijd aan.

e6f5aaaffbe3be2c7c96c80502aa7aa2.jpgWonder Wout - Onder Hoogspanning
is het tweede boek over de jonge superheld Wout. In het eerste deel stond het leventje van Wout opeens ondersteboven toen hij een meteoriet zag neerstorten in een weide en de volgende dag opeens stemmen hoorde in zijn hoofd en voorwerpen door de lucht kon laten zweven. In dit vervolg heeft Wout een heel nieuwe gave en stort hij zich vol overgave in een ander spannend avontuur. Auteur Rob Vangansewinkel geeft de lezers enkel de essentiële feiten mee over de eerdere belevenissen van Wout. Het hoofdpersonage dacht dat zijn superkrachten weg waren, maar onverwacht kan hij opeens elektriciteit manipuleren. De slechterik uit het vorige verhaal heet Boris en tijdens de eindstrijd is het planetarium in Briksburg gesneuveld. Er is ook nog iemand die Gilbert heet, maar het is niet helemaal duidelijk welke rol hij gespeeld heeft. Daar moet de lezer die vanaf de eerste bladzijde het leven van Wout in rolt het mee stellen. Voor de ene lezer is dit wellicht voldoende en maakt het zelfs nieuwsgierig naar het eerste deel. Voor de andere lezer is het wat te summier, want bepaalde personages keren terug en er wordt op die manier voortgebouwd op Wonder Wout - De strijd om de steen. Gelukkig heeft Wonder Wout het potentieel om de lezer meteen mee te slepen.

T. (9 jaar): ik ben eigenlijk nog net niet oud genoeg om het boek te lezen, maar ik was nieuwsgierig. Ik houd van superhelden en dat Wout superkrachten kon gebruiken vond ik geweldig. De robots zorgden ervoor dat het verhaal echt spannend werd.

Wat dit tot een leuk boek maakt voor de doelgroep (10+) is de frequentie van de actie. Er gebeurt behoorlijk wat op korte tijd. Superkrachten manifesteren zich, robots vallen aan, slechteriken ontsnappen en een complot wordt ontdekt. Tussendoor probeert Wout nog een normaal tienerleven te leiden, waarin zijn vrienden een grote rol spelen en hij niet bepaald uitkijkt naar de jaarlijkse familievakantie. Dat maakt het herkenbaar en spannend tegelijk. Binnen de plot helt de weegschaal uiteraard over naar de meer fantastische elementen, maar de toegevoegde dosis realisme zorgt voor een goed recept.

Hoofdpersonage Wout springt in de bres wanneer er gevaar dreigt, maar hij is vooral een held die opkomt voor zijn vrienden. De dynamiek tussen Wout, Timo en Quinten komt vrij echt over. Ze zijn er voor elkaar, toch zijn er ook de nodige plagerijen en kleine ergernissen. Klein minpuntje is de  oververtegenwoordiging aan mannelijke personages. Meisjes spelen slechts een kleine rol aan de zijlijn. Ze treden nergens op de voorgrond, terwijl de plot daar best ruimte voor biedt. Hierdoor lijkt het boek vooral voor een publiek van jongens geschreven te zijn, maar meisjes die wel houden van actieverhalen en superhelden mogen zich daar zeker niet door laten afschrikken.

Rob Vangansewinkel zet een goed doordachte plot neer met de juiste hoeveelheid intriges. Dialogen en beschrijvingen vloeien mooi in elkaar over. Er zitten voldoende perspectiefwisselingen in, zodat het nergens eentonig wordt en er zit veel variatie in de setting en de gebeurtenissen. Vooral die laatste zaken zorgen ervoor dat lezers hun aandacht bij het verhaal houden en als een trein door de hoofdstukken zullen razen. Fraai is de manier waarop hij het boek afsluit. Wout kent een kleine tegenvaller en het lijkt alsof de toekomst meer narigheid in petto zal hebben. Het is geen typisch ‘eind goed, al goed’ scenario en laat genoeg ruimte voor een vervolg.

J. (11 jaar): Het was een heel leuk verhaal. Alles gaat aan een hoog tempo en ook al wist ik snel wie de slechterik was, ik bleef toch doorlezen. Soms leg ik een boek dan weg, maar nu niet, dus dan heeft het verhaal met te pakken.

00e22590b4aacc27381f180147a3e929.pngDe illustraties doorheen de hoofdstukken zijn gemaakt door Chris Vosters. Ze scheppen een beeld bij de tekst zonder te overheersend te zijn. Er wordt spaarzaam omgegaan met de tekeningen en er wordt nog behoorlijk wat aan de verbeelding overgelaten. De stijl van de illustrator sluit mooi aan bij van leeftijdscategorie van de lezer.

Wonder Wout – Onder Hoogspanning is een geslaagd tweede deel in de reeks. Wout is een aimabele superheld met trouwe sidekicks die zich ook niet onbetuigd laten. Vooraf het eerste deel lezen is geen slecht idee, maar het verhaal is ook los prima te volgen. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van een dosis superkrachten, gemixt met techniek, vriendschap en spanning.

Beoordeling: 4 sterren - Lees hier het interview met auteur Rob Vangansewinkel.

Door Katy - met dank aan meelezertjes T. en J.