Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Het Poëziegeschenk 2019: Tom Lanoye – Hoe vrij zijn wij?

op 31 januari 2019 door

Door: Jan Stoel, Nathalie B en Anne Oerlemans

Banner: Anne Oerlemans

 

De Vlaamse auteur, theatermaker, scenarist en dichter Tom Lanoye schreef het Poëziegeschenk 2019 met het thema Vrijheid. De poëzieweek is op Gedichtendag - donderdag 31 januari - van start gegaan en klanten van de boekhandel die voor minsten € 12,50 aan poëzie kopen krijgen het Poëziegeschenk Vrij-wij? cadeau. Nathalie B, Anne en Jan van de Literatuurclub lazen de bundel en gaven hun mening.

d13628b768f10ce9824a44d1967c7a81.jpg

Jan

In zeven gedichten laat Tom Lanoye ons kennis maken met zijn poëzie, zijn betrokkenheid met de geschiedenis en met datgene wat hij om zich heen opmerkt. Persoonlijke ervaringen, observaties in een ‘vrije’ vorm, maken van Vrij – wij? een bundel die de moeite van het steeds opnieuw lezen waard is. In begrijpelijke, beeldende taal laat Lanoye de lezer kennismaken met de rijkheid en de speelsheid van de Nederlandse taal. Lanoye schrijft in heldere, alledaagse taal. Hij gebruikt vrijheid van vorm in zijn poëzie, maar is ook geëngageerd en duidt wat hij ziet gebeuren. Hoe vrij zijn wij, is de dichter zelf?

De bundel opent sterk met zonder handen, zonder tanden en zet meteen het thema van de Poëzieweek 2019 ferm neer. Lanoye staat stil bij het woord vrij en de betekenis ervan en vraagt zich af of wij ook echt vrij zijn of juist gekooid. Hij speelt met het woord: “vogelvrij, vetvrij, vrije jongen, vrije handel”. Maar overal loert het gevaar van de vrije val. De tegenstelling is een belangrijk element in het gedicht als hij zich afvraagt wat gastvrij betekent als het ontdaan is van vreemdelingenwaan. Een poëtisch statement! Met grote letters stelt hij zich de vraag Vrij – wij? Zijn we wel vrij of ontschiet de vrijheid ons. En wat is de vrijheid van het woord?

Geen woord bekoort zozeer

voor wie het hoort.

Geen woord vermoordt zoveel

van wie er niet bij hoort.

 

In bekentenissen van een knolgewas (of: autopsie van het zelf) pelt Lanoye zichzelf af. Lanoye woont en werkt in België, maar ook in Zuid-Afrika. Hij verbindt beide landen met elkaar in dit gedicht. De geborgenheid en de bescherming van zijn jeugd. Het opgroeien in vrijheid tegenover de strijd tegen het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Als je iets meer weet van de achtergrond van dit gedicht, geniet je er nog meer van.

Hij begint bij zijn jeugd. De raap, het knolgewas, maakt deel uit van het wapen van het Waasland, een regio in Oost-Vlaanderen. En als hij het heeft over een gouden godin op de witste toren heeft hij het over de O.L.V.-kerk van zijn geboorteplaats Sint-Niklaas, de hoofdstad van het Waasland. Hij kijkt terug naar zijn verleden, naar zijn ouders. Zijn moeder, een actrice, lees daarover het boek Sprakeloos) en zijn vader, een slager. Zijn leven was ‘van jongs af in hapklare pakken verpakt, gemarineerd in gezelligheid’. In de tweede helft van het gedicht schrijft hij over de ervaring die hij had toen Nelson Mandela zijn inauguratiespeech hield. Bisschop Tutu kreeg net daarvoor het woord en schreeuwde het uit: Free! We’re free at last. Kippenvelmoment. De conclusie van het gedicht:

Zo ontworteld

en toch thuis

 

De vijfvoetige jambe was leidend in de befaamde toneelvoorstelling – op rijm - Ten Oorlog van Lanoye, een bewerking van de Koningsdrama’s van Shakespeare. Deze zien we ook terug in de ‘keivrije’ bewerking van Shakespeares sonnet nr. 134 met als titel ongegronde eigendom. Lanoye doorbreekt de vorm van het sonnet van twee kwatrijnen en twee terzinen en laat het rijmschema van het klassieke sonnet los, behalve in de laatste twee regels. De essentie van Shakespeare wordt wel gevolgd. De dichter erkent dat zijn geliefde het bezit van een ander is geworden. Liefde wordt gezien als iets economisch: een schat, van wie ik vrat, de oogst heb uitgeperst en leeggezogen, hij dokt zich rot, woekeraar, beurzensnijder. Het is bij Shakespeare een opvallend sonnet, niet de verfijnde, zoete, hoofse liefde, maar veeleer de rauwe werkelijkheid, die eerder vleselijk en materialistisch is. Hoe vrij is men dus in de liefde lijkt Lanoye te willen zeggen?

Een bijzonder actueel gedicht is tooglied in tijden van #me2. Ook hier plaatst Lanoye zich weer in een traditie. Uitgangspunt is bij hem het Hooglied uit de Bijbel. Dat is een tweespraak tussen twee geliefden, een bruid en een bruidegom waarin de schoonheid van de liefde bezongen wordt. Lanoye schrijft een dergelijke dialoog maar dan in een #me2-setting. Enerzijds gaat het om liefde, anderzijds komt het bezitterige sterk naar voren. Daarom noemt hij het ook geen Hooglied maar een tooglied. En wat een mooie metaforen:

“Ach, zie die lipjes toch! Ze lonken als een malse berenklem, bebloed van het verwoede kussen. Uw tanden glanzen als een tedere guillotine, gekruid met tijm en nicotine.”

               

Als je naar de opbouw van de bundel kijkt begint het met het verkennen van wat vrij zijn zou kunnen betekenen, verkent de dichter de vrijheid eerst bij zichzelf en bij zijn tweede vaderland Zuid-Afrika. Vervolgens combineert hij in de twee volgende gedichten historie en actualiteit op het gebied van het vrij zijn. Daarna constateert hij dat het leven eigenlijk één groot schouwtoneel is. Vervolgens daagt hij de lezer uit om zelf in alle vrijheid (al is het wel dat hij 37 woorden aangeeft) onder het genot van een kopje koffie een gedicht te schrijven. Lanoye besluit met de ‘boodschap’ die hij de lezer mee wil geven en betrekt dat op zichzelf. “Een drietal zielen in één borst. De nar, de nerd en een vertwijfelde die zijn verlossing zoekt in zwoegen.” 

                Ik ben maar u.

                En u bent ik.

 

Anne

Het eerste gedicht ‘Zonder handen, zonder tanden’ trekt de lezer meteen de bundel in. Het is een gedicht over de betekenis van het woord ‘vrij’, een interessante vraag bij het thema van de poëzieweek: vrijheid. De poëzie van Lanoye in het poëziegeschenk is actueel en geëngageerd en zegt veel over de wereld waar wij op dit moment in leven. “Zo ontworteld en toch thuis.” De gedichten lezen vlot en zien er in sommige gevallen meer uit als proza, bijvoorbeeld in het gedicht ‘tooglied in tijden van #me2’, dat bestaat uit een dialoog met een rijmschema. ‘Dit zijn de woorden’ is heel leuk, een lijst met woorden om zelf ‘vrijblijvend’ een gedicht van te maken onder het genot van een kop koffie. In de bundel staan verschillende soorten gedichten en dat maakt het geheel geschikt voor wie geïnteresseerd is in poëzie maar niet goed weet waar te beginnen. Vrij – wij? zet aan het denken, wijst de lezer op de huidige maatschappij, is in voor een grapje en tegelijk bloedserieus. Precies wat een goede dichtbundel zou moeten zijn.

Nathalie

Gedichten van Tom Lanoye raken bij mij altijd een snaar. Omdat zijn taalgebruik zo rijk en bourgondisch is, vanwege zijn toon, het heftige ook. Het is nooit te veel voor hem, show gaat voor alles. Dat flamboyante bij hem bevalt me wel eigenlijk. Ik heb ook nooit het gevoel dat hij zichzelf op dat vlak echt serieus neemt, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

Deze bundel is ook weer heftig en doet zeker denken aan zijn vorige werk. Het thema vrijheid heeft hij in deze bundel goed uitgewerkt. Geëngageerd lijkt hij altijd, zowel in zijn romans, toneelstukken als in zijn poëzie. Of het nu over zijn Shakespeare-sonnetten (Ten oorlog), zijn Antwerpse stadsgedichten of deze gedichtenbundel gaat, actualiteit verwerkt hij dikwijls in wat hij schrijft. Shakespeare is trouwens altijd actueel volgens mij. Een geschenkenbundel van zijn hand past zeker ook in het rijtje waarin hij de actuele toer op kan gaan, en dat doet hij dan ook, met het ‘#me2’-gedicht, en ook ‘Dit zijn de woorden’ die actuele termen bevat. Als je de woordcombinaties uit die laatste zo al hardop leest voor jezelf, zit er al een aangename cadans in.

De liefde en de (on)vrijheid die daarmee gepaard gaat, vind ik ook terug in zijn gedicht Ongegronde eigendom dat voor een liefdespartner is geschreven. De relatie tot zijn roots en hoe/of hij er van is losgekomen, zie ik terug in het gedicht Bekentenissen van een knolgewas. Het zijn één voor één gedichten die zeer lezenswaard zijn, dus ga naar die boekhandel en koop voor € 12,50 poëzie zodat je er deze bundel bij krijgt!


7d86d7862829fcacc42fa360ea40364d.jpg

 

 



Reacties op: Het Poëziegeschenk 2019: Tom Lanoye – Hoe vrij zijn wij?

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Tom Lanoye

Tom Lanoye

Tom Lanoye is romancier, dichter, scenarioschrijver en theaterauteur. Hij is een...