Meer dan 6,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Het lied van Ariane: Om lyrisch van te worden

op 31 januari 2022 door

De auteur

Petra Doom, geboren te Brugge in België, groeit op aan de kust van Oostende. Ze houdt van de zee bij nachte, wanneer het strand leeg is en de golven ruisen van de geheimen die ze met zich mee dragen. Daarnaast is ook lezen een grote liefde tijdens haar coming of age. Wanneer ze fantasy en mythologie ontdekt verhevigt haar liefde nog meer en ze verandert van een zeemeermin in een boekmeermin. Met de nadruk op meer.
Als ze de studiegaande leeftijd bereikt, kiest ze vanzelfsprekend voor kunst-en cultuurwetenschappen. Haar behoefte om de verschillen en overeenkomsten tussen mensen uit diverse culturen te begrijpen is daarbij een belangrijke motivator. Zo vraagt ze zich af wat mensen geloven, wat hun diepste verlangens zijn en hoe ze denken over goed en kwaad.
Mythen ervaart ze als oerverhalen, zo krachtig dat ze steeds opnieuw doorverteld kunnen worden. Ze zijn tijdloos en hebben een grote aantrekkingskracht omdat ze grote mysteries en waarheden bevatten.

Na haar studie blijft Petra in de ban van mythen en sagen. Ze geeft workshops over de betekenis van symbolen uit mythologische verhalen en sprookjes in het huidige dagelijkse leven. Ook in haar schrijversbestaan duikt haar fascinatie voor mythische wezens op. In de Overstekerstrilogie zijn het bijvoorbeeld faunen die de aarde bewandelen. Met haar fantasie haalt ze oude mythische werelden naar de onze en creëert zo een nieuwe magische werkelijkheid.

In Het lied van Ariane, het eerste deel van een trilogie spelen oude mythen en mythische wezens zelfs een hoofdrol. Een van de inspiratiebronnen voor deze serie is de bekende Orpheusmythe, waarin Orpheus de god van de Onderwereld smeekt om zijn geliefde Eurydice vrij te laten. Hij speelt op zijn lier en zingt een klaagzang waarna hij toestemming krijgt om haar mee te nemen. Op voorwaarde dat hij niet omkijkt. Dat doet hij natuurlijk toch…

Petra Doom is onder de indruk van wat de kracht van muziek vermag. Toen zij eenmaal besloot de Orpheusmythe als basis te nemen, leek het vanzelfsprekend dat het magiesysteem een muzikaal systeem moest zijn.
Ze houdt dan ook zeer van muziek: ze zong in een koor en speelt tenorblokfluit. Haar zus - pianiste die aan het conservatorium studeerde- hielp haar met de muzikale details tijdens het schrijven.
Bij de scènes waarin de magische Liederen te horen zijn klonk de muziek in haar hoofd. Het zijn versies die ze ooit ergens hoorde maar niet op een geluidsdrager zijn opgenomen. Ze verzint ook wensversies in haar hoofd en voor haar klinken deze heel echt en duidelijk.
Ook liet ze zich bij de beschrijvingen van de muziek inspireren door oude Griekse en Romeinse melodieën die door hedendaagse musici zijn opgenomen.

NB 1 Naast schrijven en lezen is de auteur dol op kopjes thee, gezelschapsspelletjes en pompoenkoekjes uit de oven.
NB 2 Het tweede deel is inmiddels onderweg. Het zal indien alles gezwind verloopt dit najaar nog verschijnen.

Bibliografie
Overstekers 1 – Een kracht ontwaakt (uitgeverij Lannoo, 2017)
Overstekers 2 – De schaduw van de sha (uitgeverij Lannoo, 2018)
Overstekers 3 – Koninklijke magie (uitgeverij Hamley Books, 2021)
De 366ste dag (uitgeverij Ambilicious, 2021)

Het Lied van Ariane (uitgeverij Hamley Books,2021)

Korte verhalen
‘Een nieuw thuis’, kortverhaal in de bundel Thuisloos (Hamley Books, 2019)
‘De laatste voorspelling’, kortverhaal in het abonneeblad van NCSF (2020)
‘De ruil’, kortverhaal in de bundel Instinct (Hamley Books, 2020)
‘Het Winterpaleis’, kortverhaal / mini-novelle (Hamley Books, 2020)

Diversen
Coauteur teksten cd Juicy Little Bramble van de groep Tarhan (2016, Homerecords)

Petra Doom op sociale media:

Twitter  Website   Facebook   Twitter   Instagram   Hebbanblog  Pinterest


De cover

De paarse kaft is versierd met goudgele krullen die slingerend de randen van het boek beklimmen. Het zijn echter geen bladeren die de kaftzijden zo vrolijk krullend liefkozen, maar muzieknoten die zwierig hun weg vinden in het paarse decor. Ook de titel verlustigt zich met lieflijke en krullerige halen die fantasieën oproepen aan een dirigent die Het lied van Ariane dirigeert. Ik verheug me enkel al door de fraaie voorkant op deze compositie van schrijfster Petra Doom.
De titel doet denken aan het mythische verhaal van Ariadne wiens wollen draad Theseus uit het labyrint hielp ontsnappen. Zal Ariane eenzelfde rol vervullen als haar mythische naamgenoot? En hoe dan?
De achterkant belooft veel muziek en muzikale magie, hmmm heerlijk… een belofte van gelukzaligheid. Ik ga er snel eens voor zitten en neem het dirigeerstokje in de hand om met een gretige haal en gezwinde slag aan dit avontuur te beginnen.

De recensie

Met Het lied van Ariane heeft Petra Doom haar tweede Urban Fantasy serie gelanceerd. De plannen voor deze serie - Kinderen van Orpheus- ontstonden zo’n zes jaar geleden maar het duurde even voordat de ideeën vorm kregen. Het wachten blijkt meer dan de moeite waard te zijn. Het verhaal dat zich afspeelt in het hedendaagse Parijs heeft flink wat vaart en eindigt spectaculair. Bovendien zet de auteur een origineel muzikaal magiesysteem met mythische monsters neer. Het hele boek is op velerlei wijze doortrokken van muziek, mythen en legenden, het is om lyrisch van te worden.

‘Ik hoor muziek maar niet met mijn oren’

De zeventienjarige Ariane verhuist met haar moeder van Londen naar Parijs. Langer dan twee jaar op een en dezelfde plek wonen was er tot nog toe niet bij vanwege het werk van haar moeder Valerie. Deze is componist en bezorgt haar een plek in het vooraanstaande Parijse conservatorium Eurydice. Ariane gaat met flinke tegenzin want ze twijfelt aan haar geschiktheid als musicus. Elke nacht schrikt ze wakker van een melodie die er niet is en dat leidt er toe dat ze bang is haar verstand te verliezen. Wanneer ze de jonge muzikant Colin te hulp schiet, blijkt de wereld anders in elkaar te steken dan ze dacht. Parijs wordt bedreigd door een eeuwenoud kwaad en Ariane raakt er steeds meer bij betrokken. Bovendien heeft ze een oogje op Lorcan, de broer van Colin.

Met een schema van de liederen van kracht, een woordenlijst en een citaat over Orpheus wiens zang en noten de God van de Onderwereld tranen laat schreien, betreden we goed voorbereid de wonderlijke wereld van Ariane. Het schema en de woordenlijst komen goed van pas wanneer de magische liederen hun intrede doen. De auteur verzon namelijk een origineel magiesysteem in een hedendaagse wereld die geplaagd wordt door mythische monsters. Deze worden bestreden door begaafden met speciale muzikale krachten. Ook het kwaad zingt zijn boosaardige lied. Zo zijn er Sirenen die met hun zang de mensenwereld willen overnemen; zij worden weerstaan door strijdersgroepjes van begaafden.

‘Wees geen botterik, waardeer de muziek’

Alles in ‘Het lied van Ariane’ is doortrokken van muziek. De cover, zwierig gevuld met krullerige noten en muzieksleutels jubelt de lezer vol verlangen toe. Daarna start het verhaal met een prelude in plaats van met een proloog en vanzelfsprekend is het einde een muzikaal coda, het naspel na het hoogtepunt van het verhaal. Naast de magie zijn ook de gevechtsformaties genoemd naar muzikale termen zoals de zogenaamde ‘fermate lunga’. Wie van muziek houdt komt goed aan zijn trekken en kan het niet nalaten regelmatig te glimlachen om de zoveelste originele vondst. De auteur beschrijft de muziek zo levendig dat deze daadwerkelijk te HOREN is, als ware het de achtergrond van een film. De term ‘beeldend’ doet de omschrijving en verbeelding van de muziek gewoonweg te kort. De muziek draagt namelijk in grote mate bij aan de spanning en geloofwaardigheid van het verhaal. Zo klinkt het Dies Irae van personage Lorcan uitermate onheilspellend en dramatisch; het is haast te vergelijken met het thema uit de Jaws-films.

Niet alleen het muzikale gedeelte is goed uitgebeeld, ook het oude Parijs vormt een prachtige en passende achtergrond voor de mythische monsters die het toneel betreden. Doom weet een prachtige sfeer te creëren die uitstekend past bij de magie en daarmee het verhaal cachet geeft. Haar beschrijvingen zijn vrij gedetailleerd maar ter zake doend waardoor de wereld op geloofwaardige wijze tot leven komt.

De personages blijven emotioneel wat aan de oppervlakte. Ze zijn echter voldoende uitgewerkt om tot leven te komen en geloofwaardig te zijn. Hoofdpersoon Ariane komt het best uit de verf, zo is haar zangtrauma goed invoelbaar. Ook Lorcan krijgt wat meer aandacht dan de rest. Hij is de spreekwoordelijke Mr. Rochester uit Jane Eyre en het wordt afwachten of Ariane in het volgende deel het pad van Jane Eyre zal volgen. De vertegenwoordigers van het kwaad krijgen persoonlijk nog weinig diepgang en gezicht. Toch spelen ze wel degelijk een belangrijke rol in de politieke verwikkelingen waardoor ook zij interessant blijven.

De schrijfstijl is aan de ene kant redelijk compact met veel dialogen in eenvoudige zinnen, passend bij een Young Adult roman. Maar niet getreurd, het is evengoed aantrekkelijk voor de volwassen lezer. De vele uitleg over de wereld, de personages en het magische systeem wordt nooit hinderlijk omdat de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Ook zijn de ten strijde trekkende personages aantrekkelijk en de betovering van de magische wereld leidt voldoende af. Wat betreft de emotionele diepgang mag wel iets meer gebruik gemaakt worden van een indirectere wijze van vertellen. Het zal een verdere diepgang van het verhaal ten goede komen.

De plot is goed opgebouwd hoewel het in eerste instantie voorspelbaar lijkt. Met name Ariane’s trauma lijkt een zekere kant op te wijzen. Gelukkig pakt dat, evenals andere verhaallijnen heel anders uit. Ook de introductie van de wereld en de personele ontwikkelingen wisselen elkaar voldoende af, om te eindigen in een spectaculaire en muzikale climax. Als kers op de taart nog een boodschap voor wie graag tussen de regels leest: iemands zwakte is niet zelden zijn kracht.

Het lied van Ariane van Petra Doom is een zeer geslaagde Young Adult roman, vol originele ideeën en fijne fantasie. Een wereld om in weg te dromen op de klanken van gevleugelde muziek. Verlangend naar meer…veel meer…

4,5 sterren

Voor wie wil: hier een link naar de playlist die is samengesteld door een lezer van de leesclub van Thrillzone. Het bevat liederen en popsongs die voorkomen in het boek.


35aef54570e3baffd18757d32eba1345.jpg



Reacties op: Het lied van Ariane: Om lyrisch van te worden

Gerelateerd

Over

Petra Doom

Petra Doom

Petra Doom (°1980) groeide op aan de Belgische kust en studeerde kunst- en cultu...