Advertentie

De macht van...

op 24 februari 2020 door

Deze week, donderdag 27 februari, verschijnt de thriller De macht van K. van Jens Vern. Niemand minder dan Sander Verheijen, onze chef Hebban, gaat schuil achter dit pseudoniem. Na het verschijnen van zijn eerste literaire non-fictieboek Ik kan er nét niet bij nu dus zijn tweede uitgave, een thriller. Wij van het Thriller Café willen zoals altijd het naadje van de kous weten en hebben Sander weten te strikken voor een interview. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.

Wat betekent macht volgens jou?

De feitelijke betekenis: de invloed die iemand (of iets) heeft om iemand anders iets te laten doen, al dan niet tegen zijn of haar zin in. Macht heeft wat dat betreft altijd een negatief randje. Mensen met macht willen altijd meer macht, terwijl mensen die onder de macht van iemand anders vallen, vrijwel altijd op een moment komen dat ze zich daaronder vandaan willen knokken.

Wat is het moment dat jij je het machtigst voelt?

Goede vraag. Ik denk dat ik vaker onmacht voel dan macht. Maar tijdens het schrijven van De macht van K. heb ik toch een soort van macht ervaren. Heel anders dan bij het schrijven van Ik kan er nét niet bij, waar ik zo dicht mogelijk bij de feiten moest en wilde blijven, kon ik bij mijn thriller natuurlijk alles helemaal zelf bedenken. Van de auto waarin ze stappen tot de eindbestemming en alles wat er tussen gebeurt. Dat was bijzonder leuk.

Bij wie ligt de macht, bij jou of de personages?

Uiteindelijk ben jij als auteur de machtigste maar ook personages komen op dat punt dat ze zich niet per se door jouw vooropgezette plan willen laten leiden. Niet dat ze allemaal andere kanten op rennen om het jouw leven als schrijver zo lastig mogelijk te maken, maar sommige ontwikkelingen van mijn personages heb ik van te voren echt niet zien aankomen.

Wat is het machtigste moment voor je hoofdpersonage Tim Turner?

Ik denk vanaf het moment dat hij zelf ergens voor gaat staan. Hij is een typisch zondagskind. Freewheelt overal een beetje doorheen. Het leven ‘overkomt’ hem, als het ware. Totdat…

Wanneer wist je dat het woord 'macht' in de titel moest komen?

Een belangrijk onderdeel van het boek is het verleden van de hoofdpersonen: hun zogenaamde ‘vorige levens’. Iedereen heeft wel zo’n vorig leven. De verandering van werk, het verhuizen naar een nieuwe omgeving, het einde van een relatie, een stomme actie die je blijft achtervolgen, ze kunnen allemaal van invloed zijn op het leven dat je nu leidt. Heel veel van die elementen uit je vorige leven, houd je - zeker als je jong bent - liever verborgen voor de mensen in je nieuwe leven. Dat was het uitgangspunt van het verhaal waarbij een man en een vrouw elkaar tegenkomen, een relatie krijgen en proberen de vervelende demonen uit hun vorige levens bij hun nieuwe geliefde weg te houden. Terwijl dat juist in deze tijd - met alle onuitwisbare online bewijzen - vrijwel onmogelijk is. Een vorig leven was de titel in mijn hoofd, totdat ik de juiste setting, die van het Washingtonse IT-bedrijf The Keeler Company, bedacht voor een van de hoofdpersonen. De macht van K. werd de werktitel en is uiteindelijk de titel gebleven.

Wat is de macht van een uitgever? 

De macht van een uitgever is zo groot als dat je als schrijver wilt dat hij is. Nee, dat is natuurlijk onzin. Mijn persoonlijke mening: een goed boek schrijven kun je feitelijk nooit zonder hulp en het is aan jou, de auteur, om te bepalen hoeveel hulp je hierbij wilt hebben. Ik heb vanaf het eerste moment bij de uitgeverij gezegd dat ik behoefte heb aan een team om het boek dat ik wou schrijven zo goed mogelijk te maken. Beter dan dat nog. Het moest het beste zijn wat we (met elkaar) op dit moment kunnen maken. Dat had natuurlijk deels ook te maken met de onzekerheid van de debutant, maar het was vooral mijn wens om het hele schrijfproces leuk te maken. Van het bedenken tot het schrijven, het meedenken, het verbeteren, et cetera. De macht van een uitgever hangt volledig af van het vertrouwen dat je hebt in hem of haar en het team van redacteuren, de proeflezers, de persklaarmaker en de corrector. Als het vertrouwen groeit, neemt de macht toe. Zo werkt dat, volgens mij. Ik ben een lucky bastard met het team dat me heeft geholpen.

Wat is de macht van een goede cover? Je maakt ze tenslotte zelf, deze ook?

Ik heb in de afgelopen vijftien jaar vele tientallen omslagen ontworpen, inclusief de omslag van mijn vorige boek. Bij De macht van K. wilde ik heel graag alleen de schrijver zijn, hoewel ik ook wist dat ik me daarmee zou overleveren aan de creativiteit van iemand anders en ik wist natuurlijk ook dat dat voor mij een vrijwel onmogelijke opgave zou zijn. Studio Jan de Boer kreeg de opdracht en niet veel later lag deze omslag er. Ik vond het mooi. Er werden nog wat variaties in lettertypes voorgesteld en eigenlijk waren we er heel snel uit. De macht van een goede cover? Een goede cover is allesbepalend. Het is niet alleen het visitekaartje voor het boek, het is de advertentie én de verpakking van het boek ineen. Uiteindelijk stelde de uitgever voor een speciale uitvoering met een dubbele cover te maken om het nóg meer te laten opvallen in de winkel. Een gewaagde keuze (geen titel en geen auteursnaam op de cover) maar daardoor gaat hij zeker opvallen!

Wat is de macht van een deadline?

Zonder deadline geen boek. Nee, eigenlijk moet ik zeggen: zonder deadline is een boek nooit af.

Wat is de macht van een pseudoniem? Was de macht van je eigen naam niet groter?

Hier op Hebban lijkt het natuurlijk onzin omdat mijn naam hier bekend is. Ik heb mezelf dan ook niet ‘geheim’ willen houden (mijn naam staat zelfs op de achterkant van het boek). Mijn naam in het boekenvak is natuurlijk wel handig met mijn achtergrond als ‘thrillerkenner’. Eigenlijk moet je JENS VERN dan ook meer zien als thrillermerk (in wording), dan als pseudoniem. Daarnaast vind ik het wel fijn dat er wat afstand ontstaat tussen mijn ‘serieuze’ non-fictie boek en mijn werk als hoofdredacteur bij Hebban en mijn thriller(s).

Wat is de macht van social media op boekenverkoop?

Van helemaal niks tot heel erg veel. Ik neig zelf naar weinig. Hetzelfde geldt eigenlijk voor heel veel andere aandacht voor auteur of boek. Heel veel aandacht zorgt niet per se voor meer verkoop. De mix moet kloppen. De inhoud, de kwaliteit, het publiek, de vormgeving, de ontvangst, het bereik, de inkoop, de media-aandacht. Het zit allemaal in de mix. En zo kunnen boeken die helemaal niet goed geschreven zijn nog steeds bestsellers worden. En literaire pareltjes floppen. Social media speelt in die mix een rol, maar het is geen wondermiddel. Maar ook niet elk boek dat door Matthijs van Nieuwkerk omhoog wordt gehouden wordt automatisch een bestseller.

Sander, bedankt voor je tijd om onze vragen te beantwoorden. Veel succes en plezier met de lancering van je boek.

Boekpresentatie en duimpjesverslag

De officiële boekpresentatie is op zaterdag 29 februari vanaf 15.00 uur bij Broese Boekverkopers in Utrecht, waar Sander aan Charles den Tex het eerste exemplaar uitreikt. Samen praten ze vast en zeker even over hun boeken, die ze aansluitend signeren.

Chantal, Greet, Jeanet, Kees en Kitty van het Thriller Café hebben De macht van K. al gelezen en wat wij ervan vinden, lees je binnenkort in ons duimpjesverslag.

Zijn jullie nieuwsgierig geworden en staat De macht van K. ook op jullie wil-ik-lezen-lijst?



Reacties op: De macht van...

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Sander Verheijen

Sander Verheijen

Sander Verheijen (1974) is general manager en hoofdredacteur van Hebban.nl...

Jens Vern

Jens Vern

Jens Vern is een pseudoniem van Sander Verheijen (1974). Hij is de oprichter van...