×

Recensie: Iskari: De Laatste Namsara - Kristen Ciccarelli

op 10 november 2017 door

Gisteren was ik een van de aanwezigen bij het signeerevenement in boekhandel Broese in Utrecht, waar schrijfster Kristen Ciccarelli aanwezig was. Zij presenteerde haar debuut: Iskari: De laatste Namsara aan vele nieuwsgierige YA-lezers. Al hoewel ik het boek al had aangeschaft voordat ik naar het evenement ging, was ik er nog niet in begonnen. Gisteren in de trein naar huis sloeg ik de eerste bladzijde om en was ik meteen hooked. Maar wat vond ik er nou echt van?

Let op, deze recensie kan eventuele spoilers bevatten!

Iskari: De Laatste Namsara gaat over een drakenjager genaamd Asha. Asha is de dochter van de drakenkoning en is op jonge leeftijd verminkt geraakt toen ze jaagde op de Eerste draak: Kozu. Sindsdien is ze altijd gezien als een brenger van kwaad: een vloek op het koninkrijk Firgaard waar ze een prinses van is. Door een verloving met de commandant van haar vaders leger, Jarek, zou ze het volk kunnen sussen. Maar Jarek is een tiran en Asha zal er alles aan doen om haar verloving af te breken: zelfs weer op jacht gaan naar Kozu, de Eerste draak.

Het wordt duidelijk dat er in dit boek een sterke verandering door de hoofdpersoon wordt meegemaakt. Ze begint als een boos, eenzaam meisje dat zich overal uit wil vechten. Ze voelt zich onbegrepen. Ongeliefd. En haar verminkte uiterlijk maakt haar alleen maar onzekerder. Daarom is de komst van Torwin een belangrijke gebeurtenis die haar verandering in gang zet. Torwin is een skral, een slaaf die de draksors, koninklijke familie en andere rijke lieden dienen. De interessante relatie tussen Torwin en Asha is daarom een van de mooiste dingen aan dit boek. Voorheen was Asha net als alle anderen: ze vond de regels over slaven, en hun mindere status, prima. Ze vond er eigenlijk niets ergs aan. Tot ze, mede door haar broer en de komst van de Oude (in haar dromen), zich realiseert dat die regels ongefundeert en verkeerd zijn.

Ik vond het super interessant hoe verhalen gebruikt worden in dit verhaal. Het idee van een 'verboden verhaal' is ontzettend interessant, vooral omdat het me deed denken aan censuur. Het is daarom een fantastische ontwikkeling die Asha doormaakt, met haar ontdekkingen over de draken, en dan met name de realisatie aan het einde (die ik niet zal verklappen!). Die realisatie zag ik overigens een beetje aankomen, maar het was desalniettemin een leuke en interessante ontwikkeling!

Het verhaal zit boordevol wereldopbouw, en dat wordt fantastisch gedaan. Ik werd compleet in het boek gezogen en dat kwam vooral door de verhalen die Asha tussendoor aan de draken verteld. Deze verhalen bouwen de wereld van Iskari: De Laatste Namsara helemaal op en laten je snakken naar meer. De mythologie is daarom ontzettend origineel en écht het kloppende hart van dit verhaal.

Verder is het verhaal natuurlijk spannend: er is constant een nieuwe ontwikkeling die je weer op je hoede maakt. Er zijn constante plot-twists, spannende ontsnappingen en achtervolgingen die je als lezer doen smeken om meer van hetzelfde. Ik was geen moment verveeld door dit boek. Er was altijd wel iets wat je aan het lezen hield: al was het de spannende ontknoping tijdens de bijna-bruiloft, of de verandering rondom de draken, of de relatie tussen Asha en Torwin...

Het enigste minpuntje van dit boek, waren voor mij de andere personages. In personages zoals Dax, Roa en Safire zag ik enorm veel potentie. Ze waren top, maar ze leken alleen te bestaan wanneer Asha ze nodig had. Ze voelden niet zo levensecht aan als Asha of Torwin, maar ze leken meer een soort leegte op te vullen die nodig was voor het verhaal. Ik hoop daarom dat ze in deel 2 (en deel 3?!) meer tot leven komen en ze net zo echt worden als Asha en Torwin. (Dit was volledig persoonlijk natuurlijk!)

Concluderend kan ik vertellen dat dit boek echt een topper was. Ik zat in een enorme leesdip en dit verhaal heeft mijn passie voor lezen weer aangewakkerd. Dit boek is voor mij perfect: het bevat een stoere, vrouwelijke strijder, een onwaarschijnlijke romance en het is rijk aan een originele dosis fantasie die je niet meer los laat. De mythologie rondom vertelling in dit verhaal is zo rijk en prachtig dat het je wel aan het lezen móét houden. Iskari: De Laatste Namsara is daarom een échte must-read. Dus ik zou zeggen: ren naar de boekhandel en haal dit fantastische boek!

Geschreven door: Elke

Reacties op: Recensie: Iskari: De Laatste Namsara - Kristen Ciccarelli