×

Recensie Slaves door Miriam Borgermans

op 26 februari 2017 door

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt, hebben we afgelopen maand regelmatig recensies geplaatst van boeken die we van Hebban mochten lezen. Ook nu hebben we weer een recensie voor jullie. Dit is voorlopig de laatste. Elke en Iris mochten het boek Slaves lezen dat geschreven is door Miriam Borgermans. Het boek gaat over Raven en zij zit op een school voor Delicatusslaven en als ze de school heeft afgerond zal ze geveild worden aan de hoogste bieder. Slaven hebben over het algemeen een zwaar leven. Ze moeten hun meester in letterlijk alles gehoorzamen. Raven krijgt het voor elkaar gekocht te worden door een Gennoot uit de hoogste klasse, maar als hij vermoord wordt, wordt Raven ervan beschuldigt het gedaan te hebben.

Door: Elke en Iris

Iris:

Slaves was een spannend boek om te lezen. Regelmatig kreeg het verhaal onverwachtse wendingen, waardoor ik soms gewoon even moest stoppen met lezen om te beseffen wat er nou eigenlijk gebeurd was. Daarnaast was de wereld waarin het zich afspeelde zeer origineel. Het verhaal speelt zich af vér in de toekomst. Er zijn vliegende auto`s en hologrammen wat naar mijn mening wel een beetje een cliché beeld van de toekomst is, maar het principe van jongeren die opgeleid worden tot slaaf voor het vermaak van de Vrijen was wel weer origineel. Raven, de hoofdpersoon uit dit verhaal, had een hele mooie karakterontwikkeling in het verhaal. Om haar te zien overgaan van een meisje dat zich tegen alles verzet naar een echte survivor was heel interessant.

Daarentegen duurde het wel heel lang voordat ik echt lekker in het verhaal zat. De woorden die gebruikt werden, waren soms zo ingewikkeld dat ik ze moest opzoeken in een woordenboek, omdat anders een stukje van het verhaal onduidelijk was. Dit waren vaak woorden die over het algemeen niet echt aanwezig zijn in het vocabulair van een jongere. Naarmate het verhaal vorderde werd dat gelukkig minder. Daarnaast waren sommige termen van het verhaal in het begin erg onduidelijk, ik kon in ieder geval niet uit de context een duidelijke definitie opmaken en daardoor wer302afa522495b997d04099229d539a17.jpgd het heel lastig het verhaal te snappen. Ten slotte waren de dialogen af en toe verwarrend. Het was soms niet helemaal duidelijk wie wat zei. Dit alles zorgde ervoor dat ik jammer genoeg minder kon genieten van het boek.

Kortom, Slaves is een origineel verhaal en ook erg onverwachts, maar desondanks duurt het echt heel lang voordat het verhaal duidelijk wordt en op gang komt. Het boek is bijna 500 bladzijden dik en het voelt dan ook aan alsof het een eeuwigheid duurt voordat je hem uit hebt. Dit alles meegenomen geef ik Slaves 3,5 sterren voor het originele en spannende verhaal.

Elke:

De geschiedenis herhaalt zich. Dat is een van de meest bekende uitspraken ooit. Dat gevoel riep Slaves van Miriam Borgermans constant bij mij op: "history repeats itself".

Het verhaal begon vrij langzaam. Ik merkte dat ik in het begin van het boek moeite had om door te blijven lezen, vooral omdat de spanning ontbrak. Je merkte heel erg dat er in het begin veel ruimte werd gemaakt om de wereld waarin Raven leeft op te bouwen. Raven is een delicatusslaaf, een soort (meisjes)slaaf die heel erg veel waard zijn. Zij wordt getraind op een delicatusschool om later bij een Meester terecht te komen. Daarbij is Raven echt een soort underdog; er is niet echt iets waar zij goed in is. Dit vond ik enorm tof aan Raven. Heel erg vaak heb je in fantasy boeken een heldin die overal goed in is, of een helding die een bepaalde gave heeft waardoor zij speciaal is. Raven was heel erg normaal, en dat vond ik een erge verademing! Toch kon ik me ook ergeren aan Raven's luiheid, wat ik me totaal niet kon voorstellen in een wereld waarin zij leefde. Ze had geen zin om dingen te leren, et cetera. Dat kon ik me totaal niet voorstellen, omdat haar hele leven eigenlijk op het spel staat.

Pas ongeveer 200 pagina's verder komt de echte spanning aanzetten: Raven wordt, nadat ze gekocht is door een Meester, beschuldigd van zijn moord. Wat ik zo spannend vond was dat je zelf eigenlijk constant op het verkeerde been werd gezet, net als Raven. Heel vaak is het in zo'n soort spannende ontwikkelingen duidelijk wie de dader is, maar dat was hier zeker niet het geval. De moordenaar bleef een mysterie voor Raven, maar ook voor mij.

Ik ben het ook eens met  Iris dat er veel gebruikt werd gemaakt van bepaalde clichés. Inderdaad vond ik de keuze voor het toekomstbeeld cliché, met, zoals Iris het al beaamde, vliegende auto's en hologrammen. Ook was het vaak onduidelijk wat er met bepaalde termen bedoeld werd. Zo ben ik er eigenlijk nog steeds niet helemaal achter wat Pronkerslaven zijn of wat VDS-slaven nou precies doen. Het world-building was daarom niet helemaaf af, voor mijn gevoel.

Uiteindelijk heb ik wel wat genoten van Slaves. Het is een origineel en leuk boek, al is het wel redelijk langzaam en de spanning ontbreekt hier en daar. Door wat verwarring heb ik niet helemaal kunnen genieten van Slaves, maar vond ik het toch wel een mooi verhaal. Sommige andere recensenten lazen Slaves in een oogwenk uit, maar ik had dat gevoel totaal niet. Ik geef Slaves daarom 2,5 sterren, vooral door de wereld die niet af leek, het gebrek aan spanning (in een groot gedeelte van het boek) en heel erg wat verwarring. Slaves had heel erg veel potentie, maar heeft dat in mijn ogen niet waar gemaakt.