×

Duorecensie: Dit is hoe het ging

op 14 maart 2019 door

In februari verscheen bij uitgeverij Blossom Books Dit is hoe het ging, het debuut van de Nederlandse Astrid Boonstoppel. De eerste reacties waren meteen positief! Miranda en Brechtje werden na het lezen van de flaptekst ook nieuwsgierig en besloten het boek op te pakken. Lees snel verder om er achter te komen wat zij van het boek vonden!

Cato heeft alles: fijne ouders, een lief zusje, een leuk bijbaantje en vriendinnen uit het groepje populairste meisjes van de school.

Maar Cato worstelt.

Met zichzelf en met haar pijnlijke verleden. Als haar perfecte leven barstjes begint te vertonen, keert Cato steeds meer in zichzelf. De enige bij wie ze terecht kan is Adrian, haar vriend die ze online heeft leren kennen. Hij zal haar nooit laten vallen. Toch?

Brechtje: "Na het lezen van de beschrijving van het boek wilde ik meteen antwoorden op alle vragen die ik kreeg. Wie is Adrian? Is hij wel te vertrouwen? Is Cato's leven wel zo perfect als het klinkt? Wat gaat er gebeuren? Het feit dat Dit is hoe het ging door een Nederlandse auteur is geschreven, sprak mij ook erg aan. Ik verwachtte een spannende thriller en kon niet wachten om het boek open te slaan!"

Miranda: "Ik had de korte inhoud en enkele reacties over het boek gelezen en mijn nieuwsgierigheid was meteen geprikkeld. Omdat ik ook heel graag Nederlandstalige boeken lees, fan ben van trillers en dit een debuut was, kon ik niet wachten om te beginnen.  Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen!"

Plot

Brechtje: "Dit is hoe het ging is helemaal geen dik boek met zijn 211 pagina's, maar achteraf vind ik dit juist een positief punt. Het plot wordt niet uitgemolken, het is precies de tijd die Cato nodig heeft om haar verhaal te vertellen en hierdoor leest het boek lekker vlot. De hoofdstukken zijn afwisselend kort en iets langer. Hier moest ik wel even aan wennen omdat ik bang was dat ik te snel las en dingen miste, maar uiteindelijk zorgde dit er bij mij voor dat ik door het boek heen vloog. De opbouw van de spanning vond ik hierdoor ook sterk. Cato's verhaal wordt afgewisseld met fragmenten van het politieonderzoek, waardoor je je steeds meer af gaat vragen wat er is gebeurd. De sfeer wordt steeds beklemmender en als de bom dan valt, schrik je je alsnog rot."

Miranda: "Een dun boekje dat je in één ruk uit wil lezen, zo werd me verteld. En het klopte. Knap hoe de auteur in zo weinig pagina's de spanning weet op te bouwen. Hoewel ik dit einde wel verwachtte, mede door een aantal verwijzingen in het boek, werd het toch steeds spannender en werd ik enorm nieuwsgierig of ik het bij het rechte eind had. Er waren flashbacks naar wat er gebeurd was op haar vorige school, politieverslagen, haar eigen verhaal... maar alles mooi in elkaar verweven in korte hoofdstukken. Hierdoor las het lekker vlot. Wat ik apart vond, was dat bijna alle hoofdstukken een dierennaam als titel hadden. Het soort dier was een verwijzing naar de personages in dat hoofdstuk. Knap gevonden!"

Brechtje: "Ik vond Cato een prettige hoofdpersoon. Ze wordt heel realistisch neergezet, net zoals de andere personages. Bij sommige scenes wilde ik haar door elkaar rammelen en waarschuwen voor waar ze in werd meegesleurd, en dat heb ik nog niet vaak meegemaakt in een boek. Hoe ze zich ontwikkelt en langzaam de wereld om haar heen anders gaat bekijken vond ik erg sterk neergezet. Hoe de achtergrondverhalen van de andere personages langzaam duidelijk werden maakte het voor mij helemaal af."

Miranda: "Cato was een heel realistisch hoofdpersonage. Ik had het gevoel dat ik haar heel goed aanvoelde. Toch vond ik haar met momenten ook enorm naïef. Het is knap neergezet hoe ze verandert, zowel na de verhuizing als nadat alles wéér opnieuw gebeurt. Je 'ziet' haar gewoon veranderen.  En door de manier hoe de andere personages rondom haar zijn neergepend, krijg je een heel duidelijk beeld over hoe haar wereld verder afbrokkelt."

Brechtje: "Ik heb Dit is hoe het ging in een paar uur uitgelezen, en ik kon ook niet anders dan door en door en doorlezen! De sfeer in het boek wordt steeds beklemmender en ik voelde gewoon dat er een heftige ontknoping aan zat te komen. Toen ik het boek uiteindelijk dicht sloeg, bleef ik gechoqueerd achter. De personages voelden zo echt en het verhaal zo realistisch dat het voelde alsof ik er midden in zat. Hierdoor kan ik niet anders dan dit boek 5 sterren geven!"

Miranda: "Ik was voor mijn doen snel door Dit is hoe het ging heen.  Het las als een trein. Ik voelde de sfeer tijdens het lezen enorm veranderen, alsof ik op de eerste rij zat. Hoe het uiteindelijk zat voelde ik wel al aankomen, maar ik kon toch niet stoppen met lezen omdat ik wilde weten of ik gelijk had. Wel miste ik op het einde de bevestiging hoe het met bepaalde personen is afgelopen.  Maar misschien is dat ook net de sterkte van het boek. Mijn verwachtingen zijn zéker ingelost. Voor mij 5 sterren dubbel en dik waard!"

Hebben jullie 'Dit is hoe het ging' al gelezen? Wat vonden jullie van het boek?