×

pre-YALFest review: Everless (gastblogpost)

op 28 maart 2018 door

Omdat we aftellen naar YALFest en Sara Holland (de auteur van YALFest) naar YALFest komt, steken we de gastrecensie vandaag in een nieuw jasje! Je leest vandaag de recensie van Yonina die Everless won in het Maandelijks Mysterie. Zij laat jullie vandaag weten wat ze van het boek vond en of het waard is Everless te kopen op YALFest (en te laten signeren!)

In Everless leven we mee met Jules, een 17 jarig meisje dat opgroeide als smidsedochter op het landgoed Everless. Door een brand in de smidse zijn haar vader en Jules gevlucht van het landgoed. In de daarop volgende jaren leefden Jules en haar vader, vervuld van angst en haat jegens de familie Gerling, verscholen in het bos. Wanneer haar vader bijna door zijn tijd is, besluit Jules op Everless te gaan werken. Ze hoopt door de bloedmunten die daar zal verdienen haar vader extra tijd te kunnen geven. Eenmaal op Everless loopt het anders dan Jules gepland had en volgen de intriges en suspense elkaar snel op.

In het voorwoord zegt de uitgever dat dit boek een mix is van Downton Abbey en de Selectie. Nou ken ik de Selectie niet, maar ik heb altijd met veel plezier naar de intriges rondom de bewoners van het landgoed Downton Abbey gekeken. De flaptekst in combinatie met het voorwoord maakt dat ik een verhaal verwacht waarin suspense en intriges met elkaar vervlochten zijn en dat uiterlijke schijn bedrieglijk is. Mijn verwachtingen van dit boek waren gemengd, aan de ene kant verwachte ik een spannend verhaal, aan de andere kant was ik sceptisch: hoeveel spanning kun je kwijt in 295 bladzijdes?

' Tijd is geld. Zeker in Sempera, waar tijd in je bloed zit en omgezet kan worden naar munten. Hoe rijker je bent, hoe langer je leeft.....'

Ervaring

Mijn eerste indruk van dit boek was niet al te positief. Het lettertype stond mij niet aan en ik zag er tegenop om dit boek dan ook te gaan lezen.  Wat ben ik achteraf gezien blij dat mijn nieuwsgierig naar het verhaal heeft overwonnen. Na 1 hoofdstuk wilde ik doorlezen, weten hoe dit verder zal gaan. Al vanaf de eerste bladzijde weet Sara Holland je de wereld van Jules binnen te trekken. De 30 hoofdstukken behouden de juiste hoeveelheid spanning en maken je nieuwsgierig naar het volgend hoofdstuk.

"In de hal heerste een doodse stilte. Iedereen houdt zijn adem in, terwijl de koningin met een woedend gezicht rechtop gaat staan."

Bovenstaande zin geeft naar mening duidelijk weer hoe de spanning bijna tastbaar is. Ik betrapte mezelf erop dat ook ik mijn adem inhield, het voelde dan ook alsof ik zelf in die hal stond... Hoewel Sara Holland goed opbouwt naar het plot, neemt deze toch een onverwachte wending. Het was adembenemend om te beseffen dat niets is wat het lijkt en niemand is wie je denkt.

Het open einde doet me vermoeden dat er nog een boek zal volgen, ik hoop dat aan de ene kant wel, omdat ik wil weten hoe het met Jules afloopt. Maar anderzijds hoop ik het niet, al te vaak heb ik teleurstellende vervolgdelen gelezen.

Ik geef dit boek 4 sterren.

KAFT ****

In eerste instantie dacht ik: weer een boek met een zandloper op de cover, hoe origineel.

Maar de cover past perfect bij het verhaal.

LEESBAARHEID ***

Het lettertype en de felle bladzijdes maakten het voor mij een beetje onaangenaam lezen.

Het verhaal maakte echter veel goed.

ORIGINALITEIT ****

Dat er ijzer in je bloed zit weet iedereen. dat je dat ijzer kan extraheren uit je bloed om er vervolgens

munten van te slaan, is een mooi staaltje fantasie.

Dankjewel voor je goede en originele recensie, Yonina! Haar hebban account vind je hierHebben jullie Everless gelezen en wat vond je ervan? En ga je hem laten signeren op YALFest? Laat het weten in de reacties!