×

Recensie: Ademloos

op 06 juni 2021 door

Op 7 mei verscheen bij Moon het nieuwste boek van Jennifer Niven, Ademloos. Een verhaal over al die eerste keren dat je volgens de beschrijving onmogelijk neer kunt leggen. Nicole was enthousiast geworden door het verhaal en besloot er een recensie over te schrijven.

Over het boek

Nog een week te gaan, dan heeft Claude haar diploma op zak en gaat ze met haar beste vriendin op roadtrip. Het belooft een mooie zomer samen te worden voor ze naar verschillende universiteiten gaan. Maar vlak voor ze kunnen vertrekken, kondigt Claudes vader iets aan dat de vloer onder haar voeten wegslaat. Claude en haar moeder reizen halsoverkop af naar een klein, afgelegen eiland voor de kust van Georgia. Het wemelt er van de insecten, wilde zwijnen en alligators. Er is geen bereik en Claude kent er niemand. Ze vindt het er vreselijk... Tot ze Jeremiah Crew ontmoet, een mysterieuze, knappe jongen, die zo thuis is op het eiland dat hij er bijna één mee is. Ze hebben een onmiskenbare aantrekkingskracht. Beiden weten dat wat ze hebben niet langer zal duren dan deze zomer. Maar soms is één zomer genoeg.

Een boek dat je onmogelijk neer kan leggen, over al die eerste keren om nooit te vergeten.

'Ik had de releasedatum van Ademloos al een hele tijd in mijn agenda staan. Ik kende de auteur nog niet, maar had al veel goede dingen over haar boeken gehoord. Ik verwachtte een heerlijk romantisch boek te lezen over een vakantieliefde. Ik houd van romantiek in verhalen dus ik was ervan overtuigd dat ik met Ademloos helemaal goed zat.’

'Al vanaf de eerste pagina beviel de schrijfstijl van Jennifer Niven me heel goed. De zinnen vloeien in elkaar over en als je het over een ‘vlotte schrijfstijl’ hebt, is dit naar mijn mening het ideale voorbeeld. Emoties, gevoelens en gedachten worden zo rauw, puur en oprecht beschreven, dat het heel intens overkomt en alle gebeurtenissen heel hard binnenkomen. Vanaf het moment dat Claude voet zet op het eiland, kom je in een andere wereld terecht die zo beeldend wordt beschreven, dat je zelf de broeiende hitte en de muggen om je heen voelt.’

'Claude komt in het begin over als een standaard tienerpersonage dat op de rand van volwassen worden staat. Doordat haar gedachten en gevoelens zo uitgebreid en op een hele bijzondere manier worden beschreven, voelde ik al snel een band met haar. Jeremiah Crew is een jongen waar je meteen verliefd op wordt. Beide personages leren elkaar op een intense manier kennen en de chemie spettert van de pagina’s af. Er wordt veel aandacht besteed aan hun karakters en het verleden dat hen gevormd heeft. Tijdens hun zomer samen, maken ze een hele bijzondere ontwikkeling door en je hoopt dat die zomer nooit eindigt.’

Plot

'Zo op het eerste gezicht is het plot niet heel origineel of spannend. Maar dit boek behelst zoveel meer dan een verhaal over een vakantieliefde. Dit boek gaat over alle eerste keren die allemaal even bijzonder zijn, over volwassen worden, over loslaten en vasthouden en over vertrouwen. Het verhaal zit bomvol levenslessen die je echt aan het denken zullen zetten en niet snel zult vergeten. Gevoelens en gedachten worden op zo’n manier uitgediept en ontrafeld dat ze met je eigen geest aan de haal gaan. Bijna het hele verhaal speelt zich af op het eiland en op geen enkel moment wordt het saai of langdradig. Het is een zomer om nooit te vergeten.’

‘Soms lees je een boek en als je het dan uit hebt, kun je niet goed beschrijven wat nu precies datgene was dat je er zo goed aan vond. Ademloos was voor mij zo’n verhaal. Ik verwachtte een luchtig zomers boek. Wat ik niet had verwacht, was dat dit boek me op zoveel manieren zou raken en dat de intensiteit ervan me nog lang bij zal blijven. Zonder twijfel geef ik Ademloos 5 sterren

Heb jij weleens een boek gelezen waarvan je nooit had gedacht dat het zo’n diepe indruk zou achterlaten?