×

Yay or Nay: Allesbehalve Oké van Laura Steven

op 18 april 2018 door

Laura Steven komt op 22 april naar YALFest, en wij mogen haar op 20 april zelfs interviewen. Exciting! Ter voorbereiding mochten wij haar boek Allesbehalve Oké ontvangen, en wat een plaatje was dat om te ontvangen. Hieronder lees je wat Merel, Elke en Audrey van dit speciale boek vonden en of het een yay of een nay waard is.

Geschreven door MerelElke en Audrey

MEREL

Laura Steven is van vele markten thuis: Van journalist, screenwriter tot nu schrijfster met haar debuut Allesbehalve Oké, deze vrouw kan het allemaal. In Allesbehalve Oké vertelt ze het verhaal van Izzy, een achtienjarig meisje waarvan de naaktfoto wordt verspreid over het internet, en de gevolgen vandien. Laura geeft al vroeg in het verhaal aan dat zij hetzelfde heeft meegemaakt, maar dat dit boek geen zielige tranentrekker is, dus als je dat zoekt je maar naar een medische dramaserie moet gaan kijken (aldus Laura).

En met die laatste zin kom ik op mijn volgende punt: de HUMOR die de schrijfster heeft, is geweldig. Je moet er écht van houden, het is soms een beetje grof (met grappen over seks en Trump), maar ik lag bij elke pagina in een deuk. Laura weet het verhaal luchtig te houden, terwijl de achterliggende gedachte dit eigenlijk totaal niet is. Want het onderliggende onderwerp, waarom meisjes snel 'slet' en 'hoer' worden genoemd wanneer ze seks hebben met meerdere jongens, en het voor jongens wel oké is (en soms zelfs als bewonderingswaardig wordt gezien) klopt als een bus. Deze feministische, en totaal spijker-op-zijn-kop-slaande visie legt Laura nog eens nader uit op het eind van het boek. Je krijgt hierdoor het gevoel dat je een geweldig, humoristisch boek hebt gelezen, maar ook dat Laura je een sterke en goede boodschap meegeeft.

De schrijfstijl en het thema van het boek is dus geweldig, als je ervan houdt, en ik denk zelfs dat dit een goed boek zou zijn voor op de lijst (in de onderbouw dan wel). De boodschap die het boek meegeeft is van toepassing op elke jonge tiener. Jezelf zijn, de gevaren van sociale media en een feministische kijk op de maatschappij.

Al met al kan ik niet anders zeggen dat dat dit boek me totaal heeft verrast op een positieve manier. Laura is een geweldige schrijfster en ik verheug me erop meer van haar te lezen. Ik geef het daarom een welverdiende YAY!

ELKE

Allesbehalve oké van Laura Steven was echt een boek dat ik nodig had, zonder dat ik het wist. Telkens weer wordt een boek feministisch genoemd omdat het een sterke heldin heeft, maar dat maakt het nog niet per se feministisch. Toen ik dit boek begon te lezen, werd ik omver geblazen door Izzy, onze hoofdpersoon. Ze leek écht precies op mij, en ik had me nog nooit op zo'n intense manier in een personage herkent. Het overweldigde me, een beetje. Het was daarom ook niet verrassend, dat ik haar geweldig vond. Ze was grappig, feministisch, dapper, maar ook heel gevoelig en soms een beetje naïef en onoplettend. Ik vond haar heel menselijk en bovendien héél erg echt.

Het wordt snel duidelijk dat deze YA-roman gedreven wordt door haar personages. Niet alleen Izzy is geweldig, maar ook haar beste vriendin Ajita is een powervrouw. Ook zij heeft weer haar fouten, maar dat maakt dit boek zo leuk. De personages maken fouten, leren van deze fouten en zetten zich af tegen de stereotypes waarmee ze gebrandmerkt worden. Ik vind het zo ontzettend realistisch, maar bovenal heel erg mooi, om te lezen hoe Izzy omgaat met het feit dat ze wordt ge-slutshamed, en dat ze tegenslag na tegenslag krijgt te verduren. Izzy is de belichaming van mijn kritiek tegen onze huidige visie op jonge vrouwen, en daarom vond ik dit verhaal zo ontzettend sterk.

Ook de moeite die Izzy en haar oma hebben met het tonen van hun emoties kwam hard aan, omdat ik een deel van mezelf hier wel in herken. Ik merk steeds vaker dat ik, maar ook anderen, het moeilijker vinden om hun emoties te tonen en echt te zeggen wat hun dwars zit, in plaats van het weg te lachen. Dit kwam dus heel realistisch en herkenbaar over. Ook de angst van Ajita over haar familie en haar seksualiteit vond ik mooi in het verhaal geschreven; het was heel ongedwongen en het was duidelijk dat Ajita het moeilijk vond om zich te definiëren, iets waar elke tiener enorme moeite mee heeft. Zelfs in haar beste vriend Danny herken je dingen, maar dit zijn slechte dingen die je herkent in mannen in de maatschappij waarin wij leven zoals mansplaining en de zogenaamde 'friend zone'. Het waren allerlei dingen die je tegenkomt in het wereldwijde web, maar ook in het echte leven, waar we nu mee te maken krijgen als vrouwen. Je maakt mee hoe dit iemand helemaal kapot kan maken, zelfs een meisje als Izzy, die haar hoofd hoog houdt en niet snel toegeeft.

Dit boek was werkelijk geweldig. Het was heerlijk feministisch, en toont een beeld van een maatschappij waar wij tegenwoordig in leven, die meisjes behandeld als lustobject of als wegwerpmateriaal, als 'erom vragend' of 'saai', of als slet of als preuts. Meisjes krijgen altijd een label, of ze het nu willen of niet, en Laura Steven toont op een geweldige manier aan dat dit VERKEERD is en zou moeten stoppen.

Om eerlijk te zijn kon ik werkelijk geen minpunten ontdekken. Dit boek las als een trein en maakte mij juist helemaal oké! Ik geef het daarom ook, zonder enige twijfel, een dikke vette YAY!

AUDREY

Ik denk dat ik net zo lovend mag zijn over dit boek als Merel. Maar ik moet bekennen dat ik in het begin niet helemaal fan was van dit boek. Ik hield niet meteen van het hoofdpersonage Izzy, die naar mijn mening een beetje dom en naïef overkwam. Ook moest ik een beetje in het verhaal komen. Zeker omdat het boek in een blogstijl geschreven was.

Uiteindelijk vond ik net dat die negatievere gevoelens in het begin bijdroegen aan de schoonheid van het boek op het einde. Alles wat gebeurde in het begin en hoe er daarmee om gegaan was op het einde was prachtig, leerrijk en zo sterk. Izzy is oprecht een personage waar je naar opkijkt als meisje van 18. Door haar eigen lijdensweg liet ze je als lezer zoveel zien en zoveel voelen. Dit verhaal was echt, levensecht en het gebeurt dagelijks hier op de wereld.

Ik herkende hierin zoveel dingen die in mijn eigen leven al zijn gebeurd. Serieus, elk meisje heeft wel al een gehad dat een jongen om een 'pikantere' foto vroeg of dat er in je buurt meisjes worden uitgemaakt als slet. Jongens tonen soms zelfs met heel veel trots de naaktfoto's die ze op hun gsm staan hebben aan elkaar. En daar moet je van braken als meisje. Zeker omdat het door onze maatschappij héél erg aanvaard is. Een boek zoals dit gaat jonge meisjes oprecht zoveel bijleren! En dat vind ik geweldig.

Bovendien vond ik het fantastisch dat er in dit boek niets te bekennen was van de jongen-redt-het-meisje-syndroom. Ik ben zo blij dat Izzy er zelf is uitgekomen en dat de focus van het boek niet op de jongen en hun relatie lag. Oké, er zat liefde in. Maar het was zo goed in het verhaal verwerkt dat het levensecht leek.

Ook merkte ik al op dat ik in het begin heel hard moest wennen aan de schrijfstijl van het boek, maar ik moet zeggen dat ik na de laatste pagina te hebben omgeslagen oprecht van die schrijfstijl ben gaan houden. Ik hield van de humor en in het vliegtuig heb ik een paar keer oprecht luidop gelachen waardoor de Chinezen voor mij verbaasd achterom keken. Ik heb van elk woord gesmuld en de laatste hoofdstukken hebben een plekje in mijn hart verdiend.

Pas als je zo'n boek als Allesbehalve Oké leest, besef je hoeveel je eigenlijk pikt van mannen en hoe het soms echt oprecht verkeerd is. In India, en ik zeg het eerlijk, was het nog duizend keer erger. Vrouwen zijn daar niets waard en mogen zelfs niet met mannen gezien worden. Als Westerse vrouw denk je dan dat je in de perfecte wereld leeft, maar dit boek bewijst nogmaals dat dat helemaal niet waar is. Ik geef dit boek daarom een YAY!

AANTAL YAYS: 3

AANTAL NAYS: 0

UITSLAG: 100 % YAY!