×

Recensie: De Ademdief

op 14 september 2020 door

Nicole kreeg de kans om De Ademdief, de YA Urban Fantasy van de Nederlandse auteur Miranda Peters, te lezen voordat hij in de winkels lag. Het schrijfproces van dit boek volgde ze belangstellend via Facebook. Kwamen de hoge verwachtingen uit of viel het boek uiteindelijk toch tegen? Lees hieronder het eindoordeel van Nicole.

Dood de Ademdieven.
Vernietig de magie.
Verbreek de vloek.
Dat is de levensmissie van de Jagers van Artames. Pas wanneer alle Aspiratar – mensen met een magische gave – zijn uitgeroeid, wordt een eeuwenoude vloek verbroken die Jagers laat sterven op hun twintigste verjaardag. Dat is de opdracht en dat is wat er zal gebeuren. Tenminste, in theorie. Want de Aspiratar weten al meer dan tweeduizend jaar uit handen van de Jagers te blijven.
Thalia leidt samen met haar acht jaar jongere zusje Livia een nomadenbestaan, vanaf het moment dat de Jagers hun ouders doodden. Al vijf jaar lang geneest ze mensen en gaat ze tot het uiterste om haar zusje te beschermen. Maar wanneer ze op een avond Jager Quinn ontmoet en ze elkaar genade tonen, neemt haar leven een onverwachte wending en moet ze voor de zoveelste keer vluchten.
Quinn zet de achtervolging in en is vastbesloten zijn fout recht te zetten. De Ademdief laat hem niet los en hij wil antwoorden, niet wetende dat dat nog meer vragen op zal roepen. Alles waar ze in geloven en voor vechten blijkt namelijk niet zo zwart-wit als gedacht. Thalia wordt gedwongen samen te werken met Quinn om een onverwachte gezamenlijke vijand te verslaan, maar hoe moet dat als je geleerd hebt op niemand anders te vertrouwen dan jezelf? En wat als je als Jager gevoelens krijgt voor iemand die je uiteindelijk moet vermoorden om zelf een toekomst te hebben?

Ik had hele hoge verwachtingen van dit boek. Door alle 'sneak previews' die Miranda Peters tijdens haar schrijfproces met ons deelde, werd mijn belangstelling een hele tijd geleden al gewekt en keek ik enorm uit naar dit boek.

Het verhaal werd verteld door Thalia en Quinn die elkaar ieder hoofdstuk afwisselden. Dat is niet altijd een goede keuze, maar dat was het in dit geval zeker wel. Op die manier leerde je ze allebei goed kennen en dat zorgde voor een dynamiek die heel prettig was. De innerlijke strijd die beide hoofdpersonages voerden, kwam heel oprecht over en de manier hoe ze er ieder op hun eigen manier mee omgingen, was mooi om te lezen. De beperkte personages in het boek zorgen ervoor dat het overzichtelijk bleef en hield de focus bij de twee hoofdpersonen. Ieder personage had daadwerkelijk een rol in het verhaal en werd goed neergezet.

Verhaallijn

Het boek begint met een spannende openingsscene, die bepalend is voor de rest van het verhaal. Miranda Peters wist mijn aandacht het hele verhaal vast te houden en nergens werd het saai of langdradig. Het plot is origineel en heel goed uitgewerkt. Qua verrassende wendingen werd ik zeker niet teleurgesteld! De beeldende schrijfstijl en uitvoerige beschrijving van details, zorgde voor diepgang en maakte het mij eenvoudig me in het verhaal in te leven. Het romantische aspect van De Ademdief sprong er voor mij wel uit! Het voelde nergens geforceerd of als een cliché en er werd de tijd genomen om genoeg spanning op te bouwen en dit goed te doseren.

Mijn verwachtingen zijn meer dan uitgekomen! De prettige schrijfstijl sprak mij enorm aan, evenals het originele plot. Het verhaal van Thalia en Quinn is gelukkig nog niet voorbij en ik ben dan ook razend benieuwd naar het vervolgdeel. De Ademdief  heb ik in één adem uitgelezen!

Ben jij na het lezen van deze recensie ook enthousiast geworden?