×

Recensie: De Nieuweling

op 21 juli 2018 door

Enige tijd geleden heeft onze Iris het boek De Nieuweling van Taran Matharu gelezen. Een boek dat vooral door de uitgeverij heel hoog wordt aangeprezen bij het publiek, maar is dit boek ook werkelijk zo goed? Hieronder kun je lezen wat Iris van het boek vond en of het wel echt de moeite waard is om aan De Nieuweling te beginnen.

Door: Iris

Fletcher is een smidsleerling in een klein dorpje waar niemand uit de stad naar omkijkt. Op een dag roept hij per ongeluk een demon op en komt hij erachter dat hij een summoner is, oftewel iemand die demonen op kan roepen. Diezelfde nacht vindt er een ‘ongelukje’ plaats waarvan Fletcher beschuldigd wordt die te hebben veroorzaakt. Fletcher vlucht en arriveert op de Vocans Academie, een school voor jonge summoners. Hier leert Fletcher alles over het zijn van een summoner en hoe hij zijn krachten moet controleren, maar tegelijkertijd raakt hij verzeild in een gevaarlijk machtsspel met als hoogtepunt het moment waarop de leerlingen moeten strijden om een zetel in de Raad van de Koning.

Ik ben met een open mind begonnen aan dit boek. Ik heb geen recensies gelezen en ook de achterkant heb ik genegeerd. Ik wilde het verhaal gewoon op me af laten komen. Toen ik in het boek begon, vond ik het concept en de wereld die Matharu gecreëerd heeft erg origineel. Deze mening is gedurende het boek eigenlijk ook niet veranderd. Nou ja, op het moment dat de Vocans Academie werd geïntroduceerd was ik heel even bang dat dit boek net zoals De ijzeren vuist van Cassandra Clare en Holly Black heel veel overeenkomsten zou hebben met Harry Potter,maar die angst was gelukkig snel weer verdwenen.

Daarnaast vond ik het interessant om te zien hoe Matharu huidige maatschappelijke problemen in zijn verhaal heeft verwerkt. Ik weet niet of deze engagement intentioneel was, maar mij deed het er wel meteen aan denken. In De Nieuweling komen racisme en de sterke verschillen tussen verschillende standen uit de maatschappij overduidelijk aan bod. De adel is één van de hoogste standen in deze standenmaatschappij en zij kijken op iedereen neer. Ten opzichte van alle andere hebben zij dankzij hun status al een enorme voorsprong op de Vocans Academie en hebben zij door hun naam een grotere kans op een hogere positie in het leger of in de Raad van de Koning. De ‘gewone’ mensen hebben deze voorsprong niet en krijgen bijna nooit een hoge positie in het leger of bij de koning. Zij staan dan ook onder de adel. Na de ‘gewone’ burgers komen de dwergen en de elfen en zij worden al helemaal uitgespuugd, met name door de adel. Dwergen worden zonder reden in elkaar getrapt door wachters en elfen moeten oppassen dat ze niet publiekelijk geëxecuteerd worden door mensen die elfen haten.

Verder moet ik nog even aankaarten dat het einde retespannend is. Het boek eindigt met de strijd om de zetel in de Raad van de Koning, die al aan het begin van het verhaal  is aangekondigd. De adel en de ‘gewone’ burgers hebben elkaar op zitten fokken en die climax vindt tijdens deze strijd plaats. Het gaat er enorm bloederig aan toe en niet alleen leerlingen, maar ook volwassenen gaan zich met de strijd bemoeien. Helaas duurt het wel een tijdje tot het tot deze strijd komt.

Er is nog wel een dingetje dat wat minder was en dat waren de dialogen. Op mij kwamen de dialogen soms nogal wat ongemakkelijk over. Ik kan niet zeggen of dit misschien door de vertaling komt en dat het in de originele taal minder is of juist niet of dat het gewoon aan mij ligt, maar dit was wel een van de redenen geweest waarom ik het boek erg vaak heb weggelegd.

Desalniettemin was De Nieuweling een goed boek. Het is een beetje Harry Potter meets Pokemon gecombineerd met enorm schattige demonen en een retespannend einde. Helaas kan het verhaal op momenten een beetje langzaam zijn, maar het einde maakt dit helemaal goed. De Nieuweling is niet de enorme hype waard die de uitgever ervan maakt, maar desondanks is het een leuk boek en kan je gerust rekenen op een goede leeservaring als je dit boek eens openslaat. Mijn conclusie: ik zou dit boek zeker aanraden.

Hebben jullie De Nieuweling gelezen? Wat vonden jullie ervan? Laat het ons hieronder weten!