×

Recensie: Zout

op 06 juli 2021 door

Van Pelckmans Uitgevers mocht ik het eigentijdse debuut van Doreen Hendrikx lezen, genaamd Zout. Ik was erg benieuwd naar dit boek en in dit artikel vertel ik jullie mijn mening over het verhaal en of we weer een pareltje in de Nederlands/Belgische auteursland rijker zijn.

Geschreven door Nina

Over het boek

Waarom is het zo makkelijk om van Claire Hale te houden? Waarom is het zo makkelijk om die perfecte influencer perfect te vinden? Maud is zeventien en die vraag houdt haar elke dag wel eens bezig. Tot ze door haar beste vriend wordt uitgedaagd om haar liefde voor eten op Instagram te delen met de wereld en ze zelf ondervindt waarom het zo makkelijk is om van Claire Hale te houden. Omdat niets zo makkelijk is als het lijkt.

Leeservaring

We hebben allemaal wel eens naar een model in een tijdschrift of een influencer op social media gekeken en gedacht ''wauw'' ik zou willen dat ik hen was. Dit boek laat zien wat er kan gebeuren als we hier in doorslaan en er een obsessie van maken. Iedereen kan denken ''maar dat gebeurd mij niet hoor'' en toch langzaam wegzakken in een spiraal vol negativiteit die alleen maar extra benadrukt wordt als we ons blijven focussen op mensen die het ''perfecte'' leven lijken te leiden.

Doreen heeft het verhaal van Maud op een ontzettend mooie en krachtige wijze weten te vertellen. Ik kreeg als lezer nooit het gevoel dat het verhaal te zwaar werd, ondanks dat dit boek toch echt een paar heftige thema's behandeld. Als lezer ga je echt samen met Maud op reis. Het verhaal bevat een goede geleidelijke opbouw naar het punt waarop Maud breekt en in begint te zien dat ze echt een probleem heeft. Hiernaast vond ik het erg goed dat dit boek beschrijft hoe Maud ondanks dat ze mensen om zich heen heeft die haar onvoorwaardelijk steunen toch hulp moet zoeken bij een professional. Zoals een andere favoriete schrijfster (Alice Oseman) heel mooi zei: ''Love can't cure a mental illness.''

Dit boek is niet alleen een erg eigentijds verhaal met belangrijke thema's die veel jonge mensen zullen herkennen. Het is ook een boek dat vele van ons hoop kan geven. Hoop op een beter leven waarin we van onszelf en elkaar houden ongeacht onze mankementen. Hoop op een beter einde. ''Alles komt goed op het einde. En als het niet goed is, dan is het niet het einde.''

Ik gaf dit boek 4 sterren en ben benieuwd wat Doreen Hendrikx ons allemaal nog meer zal brengen in de toekomst.

Welke eigentijdse thema's zouden jullie graag nog in YA/NA boeken voorbij zien komen?