×

Movie Review: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

op 19 december 2018 door

De tweede film van de Fantastic Beasts serie, The Crimes of Grindelwald, draait nu in de bioscopen. Zoals bij alles wat met Harry Potter te maken heeft, brengt dit gemixte gevoelens met zich mee. Sommigen  vonden hem geweldig, anderen ergeren zich aan details. Twijfel jij nog of je hem wilt gaan zien of heb je hem gezien en ben je benieuwd wat wij ervan vonden? Lees dan snel verder!

Plot

Sam: Het is altijd fenomenaal om weer iets nieuws te zien in de Harry Potter wereld. Ik ben niet eens zo een grote Harry Potter fan, maar de wereld is natuurlijk wat we allemaal wel dromen. In het tweede deel van Fantastic Beasts, zien we de opstand van Grindelwald en zijn volgers tegen het bestuur en de gevolgen daarvan. Newt probeert met behulp van zijn broer en zijn vrienden Grindelwald te stoppen, maar het blijkt veel ingewikkelder als Grindelwald Credence overhaald om met hem mee te vechten, die al zo lang zijn familie probeert te vinden. Het leukste zijn natuurlijk de fabeldieren. Ze zijn allemaal zo anders dan we gewend zijn, het zijn ook vooral dieren waarvan ik nooit heb gehoord, zo mooi en machtig als ze zijn...Het is leuk om de mensen met ze te zien samenwerken. De emoties en plotwendingen zijn werkelijk all over the place en ik hou ervan. Deze tweede film is wel echt een opbouw voor deel drie, maar het was nog steeds geweldig.

Merel: Hoewel ik Newt een geweldig karakter vind, kon het voor mij niet goed maken hoe rommelig deze film was. Sam vertelt hierboven dat ze de emoties en plotwendingen 'all over the place' vind en ervan houdt, en hoewel ik het eens ben met het eerste deel, was ik daar niet zo van gecharmeerd. Er waren dan ook veel losse eindjes, waardoor het écht een aanloop is naar deel drie.

Elke: Net zoals Merel was niet echt overdonderd door deze film. Het voelde aan alsof J.K. Rowling een aanzet schreef voor een ander verhaal, aangezien het zo'n andere sfeer heeft als de eerste. Er gebeurt te veel. De film is duidelijk ambitieus: het zet nieuwe verhaallijnen op, probeert de magie van de 'beasts' erin te houden én tegelijkertijd moet Grindelwald zijn opkomst maken. Het bevat zeker ook magische elementen, vooral in de vorm van geliefde dieren en personages, maar ook een hoop rommeligheid.

Feline: Van Fanastic Beasts and Where To Find Them had ik na Harry Potter and The Cursed Child, waar ik geen fan van was, weinig verwachtingen. De film voelde net zo vertrouwd als een Harry Potter-boek, maar toch spiksplinternieuw aan. Ik verwachtte hetzelfde effect in dit tweede deel. Hoewel het zeker geen slechte film is (en Jude Law geweldig was als Perkamentus) voelde alles een beetje rushed aan. Vreemd genoeg had ik tegelijkertijd het idee dat er veel meer had kunnen gebeuren in de tweeënhalf uur die de film duurt. Ik verwachtte veel actie, confrontatie en om heel eerlijk te zijn ook epische scènes tussen Perkamentus en Grindelwald. (Okay, maar de opening met alleen Grindelwald was dan wel weer heel erg cool.) In plaats daarvan lag de focus erg op Koenraad, zonder dat er veel over hem gezegd werd. (Vindt iemand anders de naam Koenraad hilarisch, of ben ik de enige?)

Iris: Wow... Dat was eigenlijk mijn eerste reactie toen ik de bioscoop uitliep. Eigenlijk was dat mijn tweede reactie en bevatte mijn eerste een scheldwoord maar die ga ik hier niet noemen. Vanaf het moment dat ik Fantastic Beasts heb gezien, was ik al aan het wachten op deze film. Ik was dan ook helemaal hyped en had best hoge verwachtingen. Zoals ook al eerder gezegd in dit artikel was het plot een beetje rommelig, waardoor het misschien moeilijk te volgen was, maar voor mij was dat niet iets nieuws bij Harry Potter. Bij de boeken/films moest ik ze eerst ook een aantal keer opnieuw lezen/zien en dan snapte ik nog niet alles. Wat ik wel een tegenvaller vond was het gebrek aan actie. Ik had meer vechtscènes verwacht. Er was wel wat actie, maar de actie die aanwezig was in de film vond ik een beetje slapjes.

Karakters

Sam: Er zijn veel verschillende karakters, omdat ik vind dat de fabeldieren ook mee moeten worden gerekend. Newt beleefd de meest prachtige maar ook emotionele avonturen met al de karakters, ze zijn zo anders en speciaal, het zit echt op een ander niveau. Newt is als een soort vader voor zijn fabeldieren, alleen hij begrijpt ze. Tina, Queenie en Jacob zijn zoals altijd ook weer echt hun eigen karakters, heel apart maar ze blijven leuk. Credence vond ik een van de beste karakters. Zijn verhaal is heel speciaal, hoe hij acteert maakt het ook echt zo speciaal.

Merel: Ik vond Newt weer geweldig en ik hou ook enorm van Jacob (zijn humor, hij vult echt het gat in dat Ron in mijn hart achter heeft gelaten), maar in deze film was ik minder gecharmeerd van de verschillende acteurs. Ik vond voornamelijk Johnny Depp als Grindelwald geen goede keuze (terwijl ik Depp normaal overal een goede keuze voor vindt.) Wél vond ik, in tegenstelling tot sommige anderen volgens mij, Jude Law als Perkamentus redelijk goed gecast. Vooral de dingen die hij zei en de manier waarop waren on point.

Elke: Jacob is echt mijn lievelingspersonage: hij is zo heerlijk nieuwsgierig, lief en grappig. Ik denk dat ik me net zoals hem zou voelen in de tovenaarswereld. Newt is... Newt, oftewel fantastisch awkward en toch heel aandoenlijk. Wie kan er nou niet van Newt houden? Ik vond Leta Lestrange een heel interessant personage en vond haar in deze film héél mysterieus en vernieuwend. Ze is niet zoals anderen en dat is in deze film echt een breath of fresh air. In tegenstelling tot Merel vond ik Johnny Depp angstaanjagend goed. Hij speelde Grindelwald als een charismatische doch meedogenloze krachtige tovenaar die mensen om zijn vinger kan winden. Op de een of andere manier is dit zo realistisch eng gemaakt dat zelfs ík af en toe dacht: wauw, op zich heeft hij best wel een punt. En dat is heel vreemd! Jude Law vond ik ook heel erg goed; hij wist echt de magie van Dumbledore te spelen en dat vond ik zeker knap: het zijn grote schoenen om te vullen.

Feline: De personages uit de vorige film waren weer terug, met tevens een paar nieuwe gezichten. Hoewel ik me eraan stoorde dat de film zo rushed aanvoelt vind ik dat er een paar personages echt uit springen in een korte tijd. Helaas waren dat niet de personages uit de vorige film. Dat is jammer, want daar heb ik wel mijn bioscoopkaartje voor gekocht. Newt, Kowalski, Tina en Queenie zijn nog even leuk als in de vorige film, maar hebben helaas minder screentime. Ik vond Johnny Depp Grindelwald subtiel, maar ook erg sterk neerzetten. Leta Lestrange is ook mysterieus neergezet. Alleen van Nagini was ik niet helemaal overtuigd. Deze versie toont een veel zachtere kant van haar, waardoor ik het moeilijk vind om te geloven dat ze later in het verhaal zo moordlustig wordt.

Iris: Newt is een beetje hoe ik zou zijn als ik een Hufflepuff was op Hogwarts. Net zo onhandig af en toe en de sociale vaardigheden zouden zeker angstwekkend goed overeenkomen. Maar daarnaast heb ik een zwak voor de fabeldieren. Ik heb nog uren na de film gelachen om de baby Niffler die met de kurk van de champagnefles tegen de muur vloog en "piep" zei. En Pickett... Mijn kleine lieve Pickett... Ik wil die kleine wandelende tak stiekem een hele grote knuffel geven, maar dat gaat helaas niet zo makkelijk. Jacob vind ik net zoals de andere hilarisch, maar als ze een film zouden maken zonder Jacob, zou ik hem nog steeds kijken als de nifflers er weer zijn en Pickett natuurlijk ook.

Speciale effecten

Sam: Dit is wat ik het leukste vind bij de Harry Potter films; de magie, de avonturen en de speciale effecten die het levensecht maken, voor zover het kan. Ik zou niet weten hoe je dat gevoel moet uitleggen wanneer je dit soort dingen ziet gebeuren, levensechte magie en kastelen...dat is iets wat je zelf moet meemaken, je eigen ervaring.

Elke: Ik denk dat de speciale effecten vooral met CGI zijn gemaakt - tja, dat kan niet anders - maar de beesten waren echt fantastisch. Ze waren magisch doch semi-realistisch. Wat ik mooi vind, is dat ze het niet té realistisch maken: het is immers magie en dat moet wel een beetje fantasievol zijn. Het einde vond ik dan weer net iets té: de effecten waren echt over de top en het zag er meer uit als een cut-scene van een game dan een scène uit een film. Wat ik dan wel weer fantastisch vond was dat ene momentje met Dumbledore... Maar dat ga ik niet verklappen.

Wat vonden jullie van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald?

Reacties op: Movie Review: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald