×

Dossier /

Book review: Larry Niven - Ringworld (graphic novel)

Ringworld is één van de klassiekers van de sciencefiction. Het is misschien wel het meest succesvolle boek van Larry Niven en dat terwijl hij een groot aantal bestsellers op zijn naam heeft. Daarom is het niet vreemd dat dit boek nu verstript is. Verstript is misschien niet de juiste term … eerder vermanga’d, compleet met grote ogen, overdreven gelaatsuitdrukkingen en gevisualiseerd geluid.

Ringworld the Graphic Novel, part one heeft een cover die bijna filmisch is (wanneer wordt dit boek verfilmd? Dat zou echt geweldige beelden opleveren!), terwijl de inhoud een veel simpeler, zwart-wit pentekeningstijl heeft, die dus ook in manga veel opgang vindt. Als je iets anders verwacht had, kan dat rauw op je dak vallen, zoals blijkt uit de Amazon-commentaren op dit boek. Daar worden meerdere één-ster-reviews uitgedeeld, niet omdat het boek slecht is (tenminste dat zeggen ze niet), maar omdat het niet het leesboek was. Maar ook als je wel bewust een graphic novel besteld had, kan het nog misgaan, als je een Amerikaanse stijl comic had verwacht. Kortom: bezint eer ge begint.

De tekenstijl is dus zwart-wit, mangastijl, af en toe minimalistisch, maar vrijwel altijd helder in het overbrengen van de actie. De hoofdfiguren, Louis Wu, Teela, Speaker-to-Animals en Nessus, komen goed uit de verf, al zijn de aliens af en toe wat al te koddig. De wereld wordt mooi weergegeven, met regelmatig vergezichten op de Ring en cruciale landschapselementen, zoals bijvoorbeeld de Terminatorplates, de neergestorte stad en de Fist of God.

Het verhaal van het eerste Ringwereldboek wordt nauwkeurig gevolgd. Daarom is het geschikt als een grafische introductie tot Nivens ‘Known Space’, met al zijn wezens, technologieën en uitgebreide historie. Achterin de bundel staat zelfs een tijdlijn en een overzicht van de door mensen en Kzin gekoloniseerde en/of betwiste werelden. Dat het verhaal precies gevolgd wordt, heeft ook een nadeel (als je dat zo wilt zien): het verhaal past niet in één bundel, dus er volgt nog een part two.

Deze graphic novel is getekend door Sean Lam, in samenwerking met een productieteam van Tor/Seven Seas Entertainment.

Voor wie het boek Ringwereld niet kent, het verhaal in het heel kort: in de verre toekomst hebben mensen een flink stuk ruimte gekoloniseerd (Known Space). Ze hebben meerdere oorlogen gevoerd met de Kzinti, enorme katachtige aliens. Door tussenkomst en manipulatie van onder andere de Poppenspelers en andere aliens is het nu vrede. Hoofdpersoon Louis Wu is tweehonderd jaar oud en verveelt zich. Als Poppenspeler Nessus hem, Teela Brown en Kzin Speaker-to-Animals vraagt voor een riskante missie, stemt hij vrijwel ongezien toe. De reis blijkt te gaan naar een pas ontdekte Ringwereld: een kunstmatig aangelegde ring om een ster, waar aan de binnenkant leven mogelijk is. De ring is een eerder onmogelijk geachte bouwprestatie en de Poppenspelers willen er meer van weten. Wat volgt is een fascinerend en met toentertijd enorm vernieuwende sciencefictionideeën volgestouwd verhaal.

Als de mangastijl in deze graphic novel je aanspreekt, dan is dit een geweldige bundel voor je Ringwereldverzameling, of een mooie introductie in Nivens universum.

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers