Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Het debuut: De vlinder en de storm van Walter Lucius

Walter Lucius (Den Helder, 1954), pseudoniem van Walter Goverde, was in de jaren tachtig geruime tijd actief als schrijver en regisseur bij diverse theatercollectieven. Omdat de wereld van de televisie hem trok volgde hij in 1990 de opleiding televisieregie. Als freelance regisseur en scenarist werkte hij jarenlang aan series als Klokhuis en Knoop in je zakdoek, waarna hij zijn eigen audiovisueel productiehuis Odyssee Producties oprichtte dat programma’s maakte voor ministeries en onderwijsinstellingen. Twee jaar geleden begon Lucius aan zijn meest ambitieuze project tot op heden, een serie misdaadromans onder de titel Hartland-trilogie. De verhalen, met in de hoofdrol de daadkrachtige journaliste Farah Hafez, spelen zich af in Amsterdam, Zuid-Afrika, Afghanistan en Rusland. Het eerste deel, De vlinder en de storm, is pas verschenen.

De vlinder en de storm is het eerste deel van de zogenaamde Hartland-trilogie. Waarom heet het de Hartland-trilogie?
‘Journaliste Farah Hafez is het hoofdpersonage in de drie boeken. Ze is negen jaar en wees als ze vanuit haar geboorteland Afghanistan in Nederland terechtkomt. Als we haar in het eerste boek leren kennen is Farah inmiddels zesendertig. En hoewel ze misschien nog Nederlandser is geworden dan de gemiddelde Nederlander, klopt er een Afghaans hart in haar lichaam. Ze beseft dat en hoe graag ze ook alleen maar vooruit wil kijken naar haar toekomst hier, voelt ze ook hoe het verlangen naar haar oorsprong steeds groter wordt. In haar speurtocht naar de waarheid van de complexe zaak die ze samen met haar collega Paul Chapelle onderzoekt, achterhaalt ze ook stukje bij beetje de waarheid over zichzelf en haar herkomst. Maar Hartland verwijst niet alleen naar het land waar Farahs wieg heeft gestaan. Het is ook de symbolische naam voor haar verlangen ooit ergens aan te komen, waar ze werkelijk “thuis” is.’

Oorspronkelijk was het bedoeld als tv-project. Waarom heb je er een boekenserie van gemaakt?
‘Jaren geleden schreef en regisseerde ik een vijfdelige dramaserie voor televisie De Nieuwe Radio. Over de belevenissen van een team dat bij een kleurrijk radiostation werkte. Ik wilde daarna een vervolgserie schrijven met twee radiojournalisten in de hoofdrol. Andere projecten hielden me als regisseur zo druk bezig dat ik er jarenlang alleen maar in m’n spaarzame vrije tijd aan kon werken. Daardoor kon het uitgroeien tot een veel groter project dan ik in eerste instantie voor ogen had. Dat het een boekenserie zou worden had ik ook niet bedacht. Maar een aantal personages, met Farah voorop, zaten me inmiddels zo dicht op de huid dat ik steeds meer begon te schrijven over wat ze dachten en wat ze voelden. Voor televisie is dat een doodzonde, daar moet je vooral de handelingen beschrijven. Dus ik zat enorm in tweestrijd. Ik was als scenarioschrijver zonder er duidelijk voor te hebben gekozen spontaan een boek aan het schrijven. Wat te doen? Mijn lief heeft me in die fase over de drempel gehaald. Ze zei: “je moet er mee doorgaan, want ik heb je nog nooit zo gelukkig gezien.” Als de liefde van je leven dat tegen je zegt, dan mag je niet ophouden met schrijven. Dan moet je door. Zo is Hartland uiteindelijk een boekenserie geworden.’

Wat is de inspiratie geweest voor je trilogie?
‘De personages! Veel mensen doen het met Facebook, met familie of met echte vrienden. Ik ook, maar ik heb er ook nog een hele schare fictieve vrienden bij. Ik ontmoet ze tijdens het schrijven. Zo heb ik Farah Hafez en haar collega Paul Chapelle leren kennen. Natuurlijk verzin ik ze, maar dat ervaar ik niet zo. Ze nemen me in hun greep en sleuren me mee. Farah en Paul leiden allebei een explosief bestaan. Van heel dichtbij volg ik hun levensgevaarlijke avonturen, hun teleurstellingen en hun liefdes. Mijn toetsenbord is mijn camera. Ik kan niet over mensen en gebeurtenissen schrijven die ik zelf niet heb gezien of meegemaakt.’


Foto: Walter Lucius wint de Schaduwprijs 2013.

Welk verhaal wil je in de trilogie vertellen en wat is de bindende factor tussen de drie delen?
‘De trilogie vertelt feitelijk het levensverhaal van Farah Hafez en Paul Chapelle. Hun levensloop is de verbindende factor tussen de drie boeken. Chronologisch begint hun verhaal in 1970. Allebei zijn ze geboren in Kabul, dat in die tijd nog gold als het Parijs van het Oosten en het internationale hippiecentrum. Het eerste deel van de trilogie De vlinder en de storm speelt zich bijna veertig jaar later af, tijdens een hittegolf in de zomer van 2007 in Nederland. Farah en Paul, die elkaar ooit als kind hebben gekend en daarna uit elkaar gedreven zijn, komen elkaar weer tegen en vormen een journalistiek team. Als ze een grootscheeps onderzoek doen naar een internationaal crimineel netwerk wordt geleidelijk aan ook hun eigen verleden op een confronterende manier zichtbaar.’

Het verhaal speelt zich in meerdere landen af. Waarom? En om welke landen gaat het?
‘De titel van het eerste boek, De vlinder en de storm, verwijst naar de theorie dat ergens in het verre oosten een beweging van een vlinder aanleiding kan zijn tot het losbarsten van een storm op het westelijk halfrond. We leven in een tijd waarin praktisch alles wat we zien en meemaken wereldwijd met elkaar verbonden is. De complexe zaak die Farah en Paul onderzoeken, het doorlichten en ontmaskeren van een internationaal zaken-imperium, blijft niet alleen tot Nederland beperkt maar strekt zich uit over verschillende werelddelen. Op die manier komen ze in Moskou, Johannesburg, Jakarta en uiteindelijk ook weer Kabul terecht. Als kind heb ik ook heel wat afgereisd. Mijn vader was officier bij de mariniers en dat betekende dat hij om de drie jaar werd overgeplaatst. Als jongen las ik de James Bond-boeken van Ian Fleming en dat gereis van 007 heb ik op die manier geromantiseerd. Ik laat nu mijn karakters de halve wereld over reizen om een grote internationale zaak op te lossen en ik ga met ze mee. Ik ben al schrijvend bijna permanent op reis.’

In je boek behandel je grote maatschappelijke problemen. Is dat belangrijk voor jouw thrillers?
‘Ik schrijf over mensen in uiteenlopende conflictsituaties. Dat kan heel privé en heel emotioneel zijn. Maar je ontkomt er niet aan dat mensen ook in hun maatschappelijk leven regelmatig in conflictsituaties verzeild raken. Als je, zoals Farah, journalist bent en je vindt op een nacht een aangereden jongetje midden op een verlaten bosweg, kun je voor je het weet midden in een web van kindermisbruik verzeild raken. Natuurlijk bepaal ik als schrijver dat er dan een onderwerp als kindermisbruik het verhaal in wordt gefietst, maar daar is het me in eerste instantie niet om te doen. Ik volg vooral het doen en laten van mijn karakters, en die zijn vanuit hun vak als onderzoeksjournalist ook maatschappelijk geëngageerd. Als ik echt over actuele maatschappelijke problemen zou willen schrijven, moet ik zelf journalist worden, maar dat wil ik niet. Ik schrijf spannende fictie over gedreven personages.’

Kan je iets vertellen over de vrouwelijke hoofdpersoon Farah Hafez?
‘Farah is voor mij een van de meest uitdagende en complexe personages die ik me kan voorstellen. Ze is een vrouw die voortdurend de extreme kanten van het leven raakt. Een vrouw die rusteloos naar balans in haar leven zoekt maar zo verslaafd is aan het idee dat ze maar één keer leeft dat ze werkelijk alles uit haar leven wil halen. Farah is ook een vrouw die niet marchandeert. Ze is en blijft oprecht, hyper sensitief, makkelijk te raken en dus ook zo uit het veld te slaan. Maar ze krabbelt op, gaat de strijd weer aan, geeft nooit op. Farah gelooft in strijd. Je krijgt niets voor niets. Er valt altijd wel iets te winnen. In dat opzicht staat ze ook weer heel dicht bij me.’

Hoe belangrijk is realisme en geloofwaardigheid van een verhaal voor je?
‘Het is weliswaar fictie wat ik schrijf, maar praktisch alles wat in de drie Hartland-boeken voorkomt, vindt zijn oorsprong in de realiteit. Ik kan niet schrijven over iets dat niet bestaat. Ik las bijvoorbeeld ooit een klein artikel over de dood van een vrouwelijke kinderarts onder heel verdachte omstandigheden. Waarschijnlijk was ze vermoord omdat ze bewijzen leek te hebben voor kindermisbruik gepleegd door lieden uit hogere politieke echelons. Zo’n klein artikel, weggemoffeld op een binnenpagina triggert me, daar wil ik meer over weten. Wat ik vervolgens opduik aan wetenswaardigheden verwerk ik in de fictieve wereld van Farah en Paul. Je moet als lezer de geloofwaardigheid van de personages en de gebeurtenissen tot in elke vezel voelen, anders wil je niet mee in het verhaal.’

Hoe moeilijk was het om een debuutroman aan een uitgeverij te verkopen?
‘Omdat ik volslagen onbekend was in de boekenwereld heb ik een agent gezocht die heil in mijn plannen zag en die me daarbij wilde begeleiden. Daar kwam nog bij dat het niet om één boek ging, maar om maar liefst drie. Het is nogal wat om als debutant meteen het verzoek bij een uitgever neer te leggen om voor drie boeken in te tekenen. Ik had het niet beter kunnen treffen met Marianne Schönbach als agente. Zij heeft op basis van het eerste hoofdstuk een aantal geïnteresseerde uitgeverijen laten bieden op het Hartland -project. Vervolgens ontstond er de haast onvoorstelbare situatie dat ik als debutant op basis van gesprekken zelf een keuze mocht maken welke uitgever het beste bij mij en de Hartland-trilogie zou passen. Uiteindelijk heb ik bij uitgeverij A.W. Bruna een echt “thuis” gevonden voor mijn boeken.’

Het artikel hierboven is de onverkorte versie van het eerder in Crimezone Magazine 4 gepubliceerde interview in de serie Het debuut.

Het interview maakt deel uit van de blogtournee die georganiseerd is rondom het boek ‘De vlinder en de storm’. Voor meer informatie over wat een blogtournee precies is, bezoek je het best de website van Not Just Any Book.



Over de auteur

Kees de Bree

87 volgers
13 boeken
0 favorieten
Auteur


Reacties op: Het debuut: De vlinder en de storm van Walter Lucius

 

Gerelateerd

Over

Walter Lucius

Walter Lucius

Walter Lucius is het schrijverspseudoniem van scenarist en producent Walter Goverde (Den Helder, 1954). Hij volgde de dramaopleiding in Arnhem en richtte daarna zijn eigen toneelgezelschap op. Na een...