×

Recensie: Het had rijker en beeldender mogen zijn

Wouter Klootwijk is journalist, programmamaker én kinderboekenschrijver. Voor zijn eerdere werk 'Naar de overkant' ontving hij een Zilveren Griffel. Hebban-recensent Katy las zijn nieuwste kinderboek, 'De wind wijst de weg' en beoordeelde het met drie sterren: 'Doordat het verhaal door de auteur erg sober gehouden werd, mist het helaas ook wat kracht.'

De wind wijst de weg van Wouter Klootwijk

'Hoe heet je?' vraagt de jongen.
'Geef me maar een naam, dan weet ik hoe ik heet,' zegt het meisje.
De jongen kijkt naar het water.
En dan zegt hij het opeens. 'Je heet Vera.'
'Goed,' zegt het meisje.

Twee kinderen vinden elkaar in een wereld na een ramp. Er is geen olie, geen elektriciteit en er zijn geen volwassenen. Ze leven van dag tot dag. Een bijzonder verhaal over vertrouwen in de natuur en in elkaar: als je naar de overkant wilt, dan bouw je een vlot, de wind wijst de weg. Gaat het regenen, dan maak je een dak. Heb je honger, dan eet je de kersen die aan de bomen groeien. Maar de winter nadert…

In 2021 verschenen bij uitgeverij Leopold.

Wouter Klootwijk (1945) is bekend als journalist en programmamaker. Daarnaast schrijft hij columns voor kranten als Het Parool, De Gelderlander en NRC Handelsblad. In 1994 ontving Klootwijk de Kinderboekwinkelprijs voor Het erf van de oom van Adri. In 2017 schreef hij Anne, het paard en de rivier, over een meisje dat onbevangen de wijde wereld ingaat. Het werd bekroond tot een van de Best Verzorgde Boeken. In 2019 verscheen Naar de overkant, waarin twee kinderen die elkaar aan de overkant van een rivier zien een manier bedenken om elkaar te kunnen bereiken. Dit boek werd bekroond met een Zilveren Griffel.

Recensie: Sober toekomstverhaal in een wereld zonder volwassenen ***

Door Katy Hurkmans

Jan staat in het riet aan het water. Daar ontmoet hij een meisje. Ze weet zelf niet hoe ze heet, dus noemt hij haar Vera. Samen met haar bouwt hij een vlot om zich op het water door de wind mee te laten voeren naar de overkant. Al snel zijn Jan en Vera niet meer alleen. Ze ontmoeten anderen en blijven bij elkaar.

De wind wijst de weg is een verhaal dat zich afspeelt in een wereld waarin volwassenen op het eerste zicht niet lijken te bestaan en de wereld te lijden heeft gehad onder allerlei rampen. De kinderen hebben weten te ontkomen en zijn op zoek naar een plek voor zichzelf. Het lijkt een zwaar thema, maar het is op een heel toegankelijke manier verpakt. Er gaat een vanzelfsprekendheid uit van de manier waarop de kinderen zich weten te redden en elkaar lijken te vinden.

De wind wijst de weg is een mooi verhaal, helaas richt het zich op een doelgroep die veelal grotere verwachtingen heeft bij de complexiteit van de opbouw.

De taal die Wouter Klootwijk hanteert is simpel. De leeftijdsindicatie is 9+, maar daarvoor is de manier waarop het is uitgewerkt eigenlijk te eenvoudig. De zinnen zijn overwegend kort en doen eerder denken aan boeken voor eerste lezers. Het is gemakkelijk voor te lezen en zeker geschikt voor wat jongere lezers. Voor de doelgroep is dit verhaal wellicht wat te mager wat betreft taalgebruik. Het had rijker en beeldender mogen zijn. Het idee achter de plot zelf is leuk. De kinderen zoeken naar een nieuwe plek, ondervinden dat ze samen sterker staan en zijn ondernemend genoeg om op zoek te gaan naar voedsel en een geschikte woning. Een minpuntje wanneer er naar de doelgroep gekeken wordt, is dat het allemaal wel erg gemakkelijk gaat. Ze komen geen grote problemen tegen, voedsel vinden ze ruim op tijd en vuur maken gaat haast vanzelf. Op het einde voltrekt zich bijna een klein drama, maar ook dat wordt in een wip gelukkig weer opgelost. De wind wijst de weg is een mooi verhaal, helaas richt het zich op een doelgroep die veelal grotere verwachtingen heeft bij de complexiteit van de opbouw.

De illustraties van Irene Goede leveren wat de tekst niet doet. Ze schenken het boek de poëzie die het nodig heeft.

De illustraties van Irene Goede leveren wat de tekst niet doet. Ze schenken het boek de poëzie die het nodig heeft. Het zijn zachte, maar gedetailleerde prenten die de wereld waarin de kinderen wonen tot leven wekken. Op twee grotere prenten na, zijn het vooral kleinere details uit de hoofdstukken, zoals een hand met zaden of een vogel op een stuk hout, die de pagina’s opfleuren. Toch trekken ze de aandacht.

De wind wijst de weg draait rond de vraag wat er van de kinderen wordt wanneer de volwassenen de wereld om zeep hebben geholpen. Het wordt op een positieve en kalme manier gebracht. De kinderen hebben vertrouwen in zichzelf en in elkaar. Dat is hartverwarmend. Doordat het verhaal door de auteur erg sober gehouden werd, mist het helaas ook wat kracht. Voor beginnende lezers kan dit door diezelfde soberheid echter een verhaal zijn om van te houden.

Katy Hurkmans heeft een fascinatie voor woorden en liefde voor verhalen, poëzie en boeken. Ze is recensent, blogger op de Hebban-spot Boekenbengels & Leesbeesten en groot fan van de Hebban Reading Challenge.

Meer recensies van Katy:

Reacties op: Recensie: Het had rijker en beeldender mogen zijn