×

Community /

Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #4

door Hebban Crew 17 reacties
Bij de start van de Recensieweken, die lopen van 24 juni tot en met 31 augustus, riepen we Hebbanners op hun recensies in te sturen. Elke week redigeren we een ingestuurde lezersrecensies en geven we jullie volop tips en trucs. Wil jij ook mooiere en betere recensies schrijven? Doe inspiratie op tijdens de Recensieweken.

Wat een boek, fantastisch!

LEZERSRECENSIE ★★★★★

Door Aliesleest

Wat een boek is dit?! Gewoonweg fantastisch!

Bij een knallende 5*-recensie kun je bijna niet om die jubelende woorden heen. Ze rollen gewoon uit je toetsenbord, zo enthousiast ben je over je leeservaring. Net als heel veel andere lezers overigens, want Ik ben Pelgrim van Terry Hayes is een ontzettende publiekslieveling. De bijna tien jaar oude thriller staat sinds het begin van de Hebban 1000 in de top 5 of zelfs op nummer 1 van de mooiste boeken aller tijden. En dan mag je best wat jubelen, of niet?

Maar het is goed om je te realiseren dat al te hartstochtelijke woorden niet zo heel veel zeggen. Zeker niet over een boek waarover al bijna 200 recensies zijn geplaatst op Hebban die bijna allemaal ook openen met dezelfde jubelende woorden. Hoe kan jij jouw recensie op laten vallen tussen al die superenthousiaste lezerservaringen? Wat denk je van 'Vernuftige, zeer goed uitgewerkte thriller'?

Je eerste alinea is een herhaling van je titel en je gilt bijna uit: 'Wat een boek is dit?!' Het is wel erg goed om dat ongebreidelde enthousiasme plek te geven in je recensie bij een boek dat je dag echt even op zijn kop heeft gezet. Maar doe even een blijdschapsdansje om de kriebels uit je lijf te halen, zodat ze niet via je toetsenbord het scherm instromen, haal diep adem en vind woorden anders dan 'fantastisch'.

Het is een klepper van meer dan 700 blz, maar je verslindt het in enkele dagen. Hoe de auteur dit verhaal in elkaar gebokst heeft, is ongelooflijk. De verschillende gebeurtenissen zijn zo perfect met elkaar verbonden en wat in het begin van het boek gebeurd, komt perfect terug ergens midden of eind het boek. Alle details kloppen gewoon, je kan de auteur niet op één enkele fout betrappen. En dit terwijl het toch een heel complex verhaal is, met verschillende tijdslijnen, gebeurtenissen, personages,.... Het is gewoon mindblowing.

We gaan er een keer een spelletje van maken hoeveel leesclichés we kunnen spotten samen in recensies, want 'verslindt in enkele dagen' is er eentje. Clichés zijn clichés omdat ze graag en vaak gebruikt worden en daar is natuurlijk op zich weinig mis mee, maar net als de gepassioneerde woorden in je titel en eerste zin, zeggen leesclichés ook bijzonder weinig.

Je zegt dat 'het' een klepper is, maar we weten nog helemaal niet wat 'het' is. Titel, auteur (en vertaler!) zijn nog niet genoemd en dat is, ondanks de aanwezigheid van boekinformatie op Hebban, toch aan te bevelen.

Tip: het woord 'ook' mag en kan vrijwel altijd zonder gevolgen geschrapt worden.

Deze alinea is beter op zijn plek na onderstaande alinea, waarin je het verhaalverloop beschrijft. Het is wat logischer om eerst te vertellen wat je van het verhaal vond, als je al verteld hebt wat dat verhaal is. Voor de lezer van je recensie landt de informatie beter in die volgorde. We weten nu nog te weinig om in te schatten wat voor type verhaal dit nu is en hoe het allemaal samenhangt.

Maar waar gaat het boek nu eigenlijk over? Wel, we krijgen een inkijk in het hoofd van een jihadist, hoe een jongen zover komt dat hij in naam van Allah, alle ongelovigen ter wereld wil straffen. Aan de tegenovergestelde zijde, komen we terecht in het leven van een Amerikaans geheim agent, die jacht moet maken op de jihadist, die een meesterplan tot uitvoer wil brengen. Ondertussen wordt de wereld ook geconfronteerd met 9/11 en wordt een held van die dag ook opgeroepen om de geheim agent te hulp te komen. De verschillende levens worden perfect met elkaar verweven.

Je hebt in deze alinea een klein beetje ruzie met komma's en bijzinnen. Het is net of je buiten adem over dit boek vertelt en dat past heel goed bij je enthousiasme. De lezer van je recensie wordt nu echter niet heel veel wijzer over wat de centrale draad van het boek nu is. We lezen over een paar naamloze personages en een paar loshangende verhaalelementen die er ook nog bij horen, maar wat de (spoilerloze!) thrillerplot inhoudt, is nog een raadsel. Waar zijn we, welk jaar is het (na 2001 vanwege 9/11 en voor 2014, want toen kwam het boek uit)? Wat is de primaire actie in het boek?

Het verhaal zit echt zo vernuftig in elkaar en het boezemt angst in dat de realiteit mogelijks de fictie zou inhalen. Het verborgen leven en de misdaden waar de gewone burger niets van af weet, doen je effectief nadenken. Alles uit dit boek, zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden. Maar laat ons hopen van niet!

Je geeft in deze alinea vooral aan dat het vreselijk zou zijn als deze fictie werkelijkheid zou worden. Je mag hier wel iets explicieter over zijn. Het heeft vast iets te maken met religie, want daarover zeg je iets in je vorige alinea. Maar verder laat je ons in het ongewisse. Wiens verborgen leven? Wiens misdaden? Je recensie is in feite een tekst die geschreven is voor andere lezers die Ik ben Pelgrim al hebben gelezen. Zij zullen zeker volledig begrijpen waar je het over hebt in je recensie, maar een recensie is een 'productbeoordeling' die andere lezers een handvat zou moeten kunnen bieden over het al dan niet aanschaffen van het 'product'. En daarvoor is je recensie niet informatief genoeg. Wat we missen is informatie over de setting, over de personages, over de plot, over de spanning, over de actie, de schrijfstijl, de dialoog. Hoe is de kwaliteit van die elementen, zijn ze goed uitgewerkt? Is de auteur bijzonder goed in een van die elementen? Je recensie is in deze vorm meer een leeservaring. En dat mag, daar is niets mis mee, tenzij het wordt geredigeerd als recensie. Als je probeert stil te staan bij de genoemde elementen in een poging ze op te nemen in je volgende recensie, zal het wel eens kunnen zijn dat je veel meer ontdekt over je eigen leeservaring dan je nu deed. Het zal je mogelijk een stukje verrijking bieden. Heel soms vallen door die diepere duiding de al te jubelende recensies weg. Je ziet dan wellicht sneller de minpunten in een boek, maar dat betekent niet dat je minder kan genieten van boeken.

En, zelfs in een opperblije recensie over een publiekslieveling waarover iedereen jubelt, wat is er minder goed gedaan in het boek? Verder: bonuspunten voor gebruik van het woord 'vernuftig', maar we zien ook een klein dt-foutje.

Had je al gelezen dat het nieuwe boek na lang wachten eindelijk gaat verschijnen op 9 november wereldwijd? Het jaar van de Sprinkhaan werd jaren geleden al aangekondigd, maar bleef maar vooruit schuiven in publicatiedatum. Gaan we met zijn allen verder jubelen of niet ... ?

De Hebban Crew

Ook geredigeerd worden?

Denk jij nog niet de recensie te kunnen plaatsen die je een boekenbon oplevert, maar wil je wel graag beter worden in het recenseren van boeken en eens feedback ontvangen op je recensies? Meld dan een recente recensie van je aan! De recensie moet op Hebban staan (dus geen externe recensies) en minimaal 200 woorden bevatten.

We kiezen elke week een recensie uit om in een redactioneel artikel uitgebreid te redigeren. Je krijgt dus publiekelijk feedback op je recensie, maar wel op een vriendelijke manier en met opbouwende kritiek, geen afbrekende. Wil je meedoen? Plak je recensielink in een reactie onder het startartikel en roep: 'redigeer mij!'. Wie durft?

Meer Recensieweken

Reacties op: Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #4