×

Community /

Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #7

door Hebban Crew 23 reacties
Bij de start van de Recensieweken, die lopen van 24 juni tot en met 31 augustus, riepen we Hebbanners op hun recensies in te sturen. Elke week redigeren we een ingestuurde lezersrecensies en geven we jullie volop tips en trucs. Wil jij ook mooiere en betere recensies schrijven? Doe inspiratie op tijdens de Recensieweken.

Een ontroerend mooi boek

LEZERSRECENSIE ★★★★☆

Door Sharon de Groot

Als Hannah online een advertentie ziet van een vuurtoren die te koop staat, is ze direct enthousiast. Ze weet haar ouders te overtuigen om te gaan kijken en al snel is de koop een feit. Haar droom komt uit!

We vallen met de deur in huis met deze startzin en missen daardoor relevante informatie. En jazeker, dat is informatie die op de boekpagina te vinden is, maar een recensie mag een volledig stukje tekst zijn die je niet dwingt verder te klikken. Wat zouden we hier nog meer willen lezen? Naast de boektitel en de auteur is het ook fijn om even te horen binnen welk genre het boek valt en of de auteur bekend is van andere boeken. Daarnaast is het ook altijd prettig om enig idee te krijgen van de setting (speelt het zich in Nederland af?) en de globale leeftijdsfase van het hoofdpersonage. Dan kan de lezer van je recensie zich goed een beeld vormen van de leeservaring.

Toch vind ze het allemaal ook spannend. Beginnen op een nieuwe plek is voor veel mensen moeilijk, maar Hannah weet ook dat ze niet uit een doorsnee familie komt. Zij heeft namelijk twee vaders, een moeder en een oudere geadopteerde zus. Daarnaast heeft ze ADHD en voelt ze zich anders dan andere kinderen. Hoe gaan mensen in het dorp op dit alles reageren?

Deze alinea bevat maar vier zinnen en in deze gaan we verder met de beschrijving van het verhaal. De redactionele recensenten van Hebban krijgen als vuistregel aangereikt: besteed maximaal 1/3e van je recensie aan de verhaalbeschrijving. Het grootste deel van je recensie mag gaan over je mening over het boek, over de duiding. Kort en krachtig vertellen waar het boek over gaat is uitstekend, maar de rest is de feitelijke functie van een recensie.

We vinden hier al een paar thema's, maar daar voeg je nog geen mening aan toe. Dat hoeft ook niet, je kan hier later op terugkomen. We gaan zien of je dat inderdaad doet ...

Gelukkig weet ze op haar nieuwe plek al snel vrienden te maken. Het is een groep kleurrijke jongeren, die vaak ’s avonds op het strand bij elkaar komen rond een kampvuur. Hannah voelt zicht thuis in deze groep, mede omdat ze merkt dat ze niet de enige is die zich anders voelt. Wat volgt zijn heerlijke zomeravonden, leuke uitstapjes en goede gesprekken.

Oh jee, een derde alinea waarin het verhaal wordt beschreven. Het wordt nu een beetje krap om nog veel van je mening te laten zien in de beperkte tekst die nog volgt. Is er iets meer te vertellen over het feit dat ze niet de enige is die zich anders voelt, denk je?

De schrijfstijl van Miriam Bruijstens is heel prettig. Je leest het boek vanuit het perspectief van Hannah. Hierdoor kom je achter haar onzekerheden, gevoelens en ook wel angst. De personages zijn goed uitgewerkt. Het is een geweldig ‘coming of age’ verhaal, waarin een warme familie en mooie vriendschappen centraal staan. Een feelgoodverhaal over verwarrende gevoelens, je zelf ontdekken en elkaar accepteren. Een boek die me hier en daar aan het denken heeft gezet. Wat mij betreft een aanrader!

Ah, hier hebben we de naam van de auteur en een stukje informatie over het perspectief. Dat is fijn, ook omdat je toevoegt wat je op deze manier zo goed meekrijgt. We herhalen hier graag onze mantra 'vertel niet alleen wát je vindt, maar ook waaróm'. We weten nu niet goed wat precies aan de schrijfstijl van Bruijstens zo prettig is (ideale kans voor een citaatje) en we leren ook niet op welke manier de (andere) personages goed zijn uitgewerkt. Er wordt niet geschreven vanuit hún perspectief, dus we missen hier wat informatie over wie de belangrijke nevenpersonages zijn en hoe zij in elkaar steken.

Nou wordt het nog spannender, want je noemt de term 'coming of age' en dat is opvallend, want over het algemeen beslaat een coming of age-roman een langere periode, van jeugd naar (jong)volwassenheid. Er moet sprake zijn van enige substantiële groei en dat is toch lastig te realiseren in slechts een gezellige zomer. Maar ... verrassing, de term staat ook in de flaptekst, dus de uitgeverij vindt die aanduiding ook passen. De term lijkt ons wat te zwaar in dit geval. We zien ook dat je enkele andere termen uit de flaptekst overgenomen hebt, zoals 'verwarrende gevoelens', 'jezelf ontdekken' en 'feelgoodverhaal'. Daarvan kan je denken dat het vrij algemene bewoordingen zijn, maar 'feelgoodverhaal' voor een Young Adult-roman rond LHBTIQ+-thema's voelt vrij licht(zinnig). Probeer niet woorden of delen uit de flaptekst te 'lenen' om het verhaal of je mening te beschrijven. Dat werkt vaak niet echt lekker tussen je eigen woorden door en je merkt hier al, het valt best een beetje op. Wellicht vind je het makkelijker of vind je de woorden mooier, maar vertrouw op je eigen mening en woorden.

Je sluit af met de uitspraak dat het boek je aan het denken heeft gezet. Waarover? Denk wederom aan onze hierboven genoemde mantra. Dit was een mooie kans om terug te komen op de eerder al licht aangestipte (mogelijke) thema's en die kans heb je helaas laten varen.

Je gaf het boek 4 sterren en noemt het een 'aanrader', maar daarvoor hebben we niet zo heel veel 'bewijs' naast de prettige schrijfstijl en de goed uitgewerkte personages. Zijn de (gevoelige) thema's goed weergegeven? En heel belangrijk, bezit het boek ook minpunten? Voor elke evenwichtige recensie, zelfs de positieve, is ook dat een onmisbaar element.

De Hebban Crew

Ook geredigeerd worden?

Denk jij nog niet de recensie te kunnen plaatsen die je een boekenbon oplevert, maar wil je wel graag beter worden in het recenseren van boeken en eens feedback ontvangen op je recensies? Meld dan een recente recensie van je aan! De recensie moet op Hebban staan (dus geen externe recensies) en minimaal 200 woorden bevatten.

We kiezen elke week een recensie uit om in een redactioneel artikel uitgebreid te redigeren. Je krijgt dus publiekelijk feedback op je recensie, maar wel op een vriendelijke manier en met opbouwende kritiek, geen afbrekende. Wil je meedoen? Plak je recensielink in een reactie onder het startartikel en roep: 'redigeer mij!'. Wie durft?

Meer Recensieweken

2545 volgers

Reacties op: Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #7