Advertentie

Hebban vandaag

Column /

Thrillerschrijvers bloggen: Method writing (37)

Schrijven kan af en toe best eenzaam zijn (oké, soms ook niet, als de personages de hele dag in je hoofd tegen elkaar en jou kakelen), maar over het algemeen gaat het om jou en je computer. En aangezien partners, familie en vrienden ook andere dingen te doen hebben dan naar jou te luisteren, leek het Ingrid Oonincx en Anita Terpstra een goed idee om elkaar als klankbord te gebruiken. Leef mee met de ups en downs in hun schrijverschap en de opofferingen die ze ervoor doen. Maar lees ook over het plezier dat ze hebben in het schrijven en profiteer van de schrijftips die ze tussen neus en lippen door geven. | Een nieuwe blog iedere zaterdag in de oneven weken.

Anita: Maar spannender dan dit wordt het niet, vrees ik.


Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van het experiment waarbij jij gillend door een bos in de Ardennen rent, Ingrid. Zo bont heb ik het nog nooit gemaakt. Het doet me een beetje denken aan method acting, al is het in dit geval dan natuurlijk method writing.

Heb ik zelf ooit method writing toegepast? In NACHTVLUCHT zit een scène waarbij hoofdpersonage Liv in de achterbak van een auto wordt vervoerd. Ze wordt naar de zeedijk gereden, waar in het ijskoude, donkere water vervolgens een strijd op leven en dood plaatsvindt. In een kofferbak klimmen, prima, maar in zee vechten met iemand die flink wat kilo’s zwaarder en dus heel wat sterker is, ging me net wat te ver. Ook niet nodig. Ik kon teruggrijpen op ervaringen uit mijn jeugd, waarbij ik tijdens het zwemmen talloze keren door jongens onder water werd geduwd.

Ook heb ik mijn partner eens gevraagd me te ‘overmeesteren’, waarbij ik dan probeerde mezelf los te rukken. Hij weigerde (‘straks doe ik je pijn’), ik droeg hem op me zo stevig mogelijk vast te pakken (‘kom op, mietje’) om het vervolgens uit te roepen van de pijn toen hij dat daadwerkelijk deed. Gezellig.

Over die zeedijk in NACHTVLUCHT heb ik wel talloze keren gewandeld om indrukken op te doen die ik heb verwerkt in het boek. En het anti-kraakpand waar de ex van Stella, hoofdpersonage in DIERBAAR, dood gevonden wordt, is het pand waar mijn partner in zijn studentenjaren woonde en ik regelmatig de weekenden doorbracht. Maar spannender dan dit wordt het niet, vrees ik.

Gelukkig kom je als schrijver met research en fantasie een heel eind, maar omdat toch dat vleugje ‘echt’ onontbeerlijk is voor het boek, moet ik in sommige gevallen op zoek naar experts. Mijn volgende boek speelt zich af in Alaska, in een nationaal park. Nu ben ik nog nooit in Alaska geweest en heb ook nooit in de wildernis gekampeerd. Gelukkig zijn er mensen die dat wel hebben gedaan en mag ik van hun ervaringen ‘lenen’.

Volgende week komt Tupla M. gastbloggen. Tupla M. bestaat uit de schrijvers Atie Vogelenzang en Wendela de Vos. Onlangs verscheen hun nieuwe thriller, SCHULD. Maak jij veel gebruik van experts, Tupla?



Over de auteur

Hebban Crew

1349 volgers
50 boeken
0 favorieten


Reacties op: Thrillerschrijvers bloggen: Method writing (37)

 

Over

Anita Terpstra

Anita Terpstra

Anita Terpstra (Hallum, Friesland, 1974) is een Nederlandse thrillerauteur en tevens freelance journalist en redacteur. Ze studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. Terpstra's verhalen zijn g...