Blogpost: Ruud van Gessel
Hoe schrijf ik een televisieformat?
In mijn werk als creatief producent krijg ik elke week wel een telefoontje waarin iemand mij een wereldidee probeert te verkopen. In bijna alle gevallen is dat ‘leuk idee, doen we niet’. Ik moet voor de zoveelste keer uitleggen dat zo’n programma al bestaat. Heel soms, hoogstens eens per jaar, geef ik als suggestie mee: ‘probeer jouw idee nu eens in 1 regel samen te vatten.’ In vaktaal is dat de LOGLINE. Met een goede titel is dat de essentie waar het om draait. Bij evergreens is dat gevangen in ene. Heel Holland bakt, Spoorloos, Boer zoekt vrouw en Wie is de Mol? In de praktijk haken de meeste aspirant format-schrijvers af. Begrijpelijk want je moet behoorlijk abstract kunnen denken om een succesvol televisieformat te creëren. Want een originele creatie is het als het je lukt. Google eens op televison formats (in het Engels) om inspiratie op te doen. In de komende tijd zal ik meer tips geven en antwoord geven op de altijd terugkerende vraag: Hoe bescherm ik mijn format? Voor het zover is heb je al heel wat werk verzet want besef heel goed: een leuk idee is nog geen format!