Blogpost:
Annika
HRC 2018 - #10: Een waargebeurd boek
In mijn kerstpakket zat een exemplaar van 'Het geheim van Bol.com', van Michel Schaeffer. Als sales en marketingmedewerker in een fysieke winkel met tevens een webshop zeker interessante kost! Door de ogen van directielid Michel Schaeffer die mede aan de vooravond heeft gestaan van dit miljardenbedrijf, lees je hoe Bol.com zich heeft ontwikkeld van dappere pionier tot toonaangevende online winkel. Een leerzaam boek voor iedereen die werkzaam is in de e-commerce, sales & marketing.
#10: Het Geheim van Bol.com - Michel Schaeffer
Wist je dat BOL oorspronkelijk staat voor Books OnLine? En dat het dikke mannetje Billie pas jaren na de oprichting voor het eerst verscheen in een reclamespotje? Zelf kan ik mijn eerste bestelling in bij Bol.com in 2005 nog heel goed herinneren. Een computerspel, als cadeau voor mijn broer, die in geen enkele fysieke winkel te krijgen was. Maar wel bij Bol.com. In die tijd was dat één van de geheimen van Bol.com.
Waar Bol.com ook pionier in was, was het persoonlijk maken van aanbiedingen. Klanten aanspreken binnen hun persoonlijke context. Gebruikmaken van vorige bestellingen en interesses op de website ('laatst bekeken door JOU') voor een optimale relevantie van het aanbod. Heel interessant om te lezen hoe Bol.com is ingesprongen op dit soort ontwikkelingen. En in een aantal gevallen hoe Bol.com deze ontwikkelingen zelf in gang zette.
En zo kan ik wel even doorgaan, maar dit is een boekenblog en geen marketingblog ;-). Het boek was voor mij als marcom-nerd heel erg boeiend. Ik begrijp heel goed waarom mijn werkgever dit boek in het kerstpakket heeft gestopt!
Zijn er voor jullie nog (boek)bestellingen bij Bol.com die je zijn bijgebleven? Ik ben benieuwd!
