×

Blogpost: Leesdetectives

Prentenboekbespreking De kleur van emoties | Orden je gekleurde gevoelens

3656d8_cba58b01cf344295949fa94dbb9cf8ec~mv2.webp

Gevoelens, pff iedereen zit daar vol mee. Maar hoe moet je daar nou mee omgaan en welke gevoelens heb je en wanneer voel je wat? Hoe reageer je daarop? En misschien nog wel belangrijker: hoe moet je reageren als iemand anders een bepaalde emotie heeft? Hoe herken je die emoties bij anderen? Kun je misschien kleuren koppelen aan die emoties? Dat zijn een hoop vragen! Ik voel me op dit moment een beetje verward...

Je hebt wel eens van die boeken die je niet alleen heel erg mooi vindt, maar die ook nog eens heel erg handig zijn. Vaak zijn handige boeken niet leuk of mooi, maar De kleur van emoties is bijna een kant-en-klare methode voor kleuters om om te leren gaan met emoties. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van het kleurenmonster. Het kleurenmonster heeft een raar gevoel en kan het niet plaatsen. Het meisje in het boek stelt voor dat het kleurenmonster alle kleuren in potjes doetAls dit is gebeurt, lopen ze langs alle emoties. Geel is vreugde, blauw is verdriet en rood is woede. Er wordt getoond wat die verschillende emoties met jou en je omgeving doen. Dat is fantastisch voor kleuters en kinderen uit groep 3, want die vinden het vaak heel erg lastig om emoties bij anderen te zien en om te gaan met die emoties bij zichzelf. Ik zie al voor me dat er aan het begin van de dag een kleurenmeter wordt opgehangen in de klas, zodat de kinderen kunnen aangeven hoe ze zich voelen als ze binnenkomen in de klas.

Daarom is De kleur van emoties zo'n fantastisch mooi boek. Ook als je zelf een kind hebt (of een man!) die het lastig vindt om met emoties om te gaan, dan is het ook een prachtig boek te gebruiken thuis. Je kind kan dan het gevoel aanwijzen dat hij voelt, of een kleur en zo kort vertellen wat er aan de hand is.

Kortom, De kleur van emoties is een heel bijzonder prentenboek. Niet alleen is het een prachtig pop-upboek, maar is het ook nog qua inhoud een heel mooi verzonnen boek. Het verhaal is toegankelijk en grappig, de plaatjes zijn kleurrijk (joh!) en fijn getekend. En na het lezen van het boek kun je goed praten over wat gevoelens zijn. Dit boek is de Dr. Phil onder de prentenboeken.

Reacties op: Prentenboekbespreking De kleur van emoties | Orden je gekleurde gevoelens

De kleur van emoties - Anna Llenas Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie