100 jaar onderwijs in een monumentaal gebouw

100 jaar onderwijs in een monumentaal gebouw

Lees en kijk 100 jaar Bonifaciusschool!
Dit boek vertelt het verhaal van 100 jaar katholiek onderwijs in de Wassenaarse Kerkstraat en omgeving.
Sinds 1918 hebben duizenden leerlingen hier hun schooljaren doorgebracht. Herinneringen van leerlingen en leerkrachten hebben een plekje in dit boek gekregen.
In 100 jaar vonden grote veranderingen plaats: de zusters Franciscanessen van Oirschot namen in 1965 afscheid, de klassen werden gemengd, kleuter- en lager onderwijs gingen samen, passend onderwijs deed zijn intrede.
Ook het schoolgebouw kent een roerig verhaal. Het monumentale gebouw is ontworpen door architect Co Brandes. De Duitse bezetter nam de school in de oorlogsjaren in beslag. Met enige regelmaat is de school uitgebreid en verbouwd. In 2000 is de school als rijksmonument aangewezen. Kort hierna volgde de restauratie van het gebouw en is de oorspronkelijke vorm hersteld.
Al deze gebeurtenissen zijn bij elkaar gebracht in deze kroniek. Hiervoor zijn honderden foto's uit het schoolarchief gebruikt, waarvan vele voor het eerst gepubliceerd worden.
Geschiedenis & Politiek
TasT