1000 x Anybody

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De beroemdste tijdschriftrubriek van Nederland is zonder enig twijfel ''Anybody'', de blootrubriek uit weekblad Viva. Al 18 jaar lang geeft elke week een lezeres zich bloot en praat openhartig over de mooie en lelijke delen van haar lijf. In februari zal in Viva de 1000ste ''Anybody'' worden gepubliceerd. Al deze jaren werden de lezeressen door dezelfde fotografe, Elisabeth van Dorp, in beeld gebracht. Zij heeft in al die jaren het lichaam van de Nederlandse vrouw zien veranderen: van wilde bossen schaamhaar naar een klein streepje voor, tot nergens meer een haartje te bekennen.

Ook op het gebied van lichaamsversiering is er veel veranderd. Nog zelden staat er een vrouw voor de camera zonder een plaatje op of gaatje in haar lichaam. Naakt, zonder opsmuk of gebruik van Photoshop: zo zie je vrouwen zelden gefotografeerd. Het gluren naar de anonieme, blote vrouwen die je buurvrouw of collega zouden kunnen zijn, maakt deze rubriek zo mateloos populair in Nederland. Het mooiste van 18 jaar x 50 weken lang Viva's Anybody.

Met bijdragen van onder meer : Saskia Noort (inleiding), Claudia de Breij, Nico Dijkshoorn, Sara Kroos, Aaf Brandt Corstius, Herman Brusselmans, de Meiden van Halal en Robert Vuijsje.

Nieuw Amsterdam
01 januari 2010