14 dagen, 13 nachten

14 dagen, 13 nachten

Een novelle over vergankelijkheid, liefde, afscheid, ouderdom en de dood.

De jonge journaliste Tamar Kraenendonck neemt voor een serie artikelen haar intrek in een Amsterdams bejaardenhuis. In Sint Antonius woont ook mevrouw Cecile Kraenendonck, Tamars oudtante en enige familielid. Maar dan vangt Tamar op dat mevrouw Cecile ernstig ziek is, terwijl ze haar nog voor de eerste keer moet ontmoeten.

Fidessa Docters van Leeuwen (1971) logeerde in 2007 als eerste jonge vrouw in Nederland twee weken in een bejaardenhuis. In haar novelledebuut 14 dagen, 13 nachten verweeft ze haar eigen ervaringen in het bejaardenhuis met fictie. Fidessa werkt voor diverse tijdschriften en vakbladen. Ze schreef eerder Het gezicht van kinderloosheid (2006) en samen met Willemijn van Benthem de interviewbundel Vrouwe Fortuna (2008, uitgeverij Archipel).

"Het is Fidessa Docters van Leeuwen niet alleen gelukt een eerlijke doch kleurrijke wereld van ouderdom te scheppen, maar ook om de zware deur tot die wereld te openen. Na het lezen van haar novelle is de gedachte aan een bejaardenhuis geen akelige meer. Meerdere malen heb ik mezelf erop betrapt graag met meneer Bosboom in de tuin van gedachten te (willen) wisselen. Gelukkig heb ik dat via de woorden van de schrijfster ook een beetje kunnen doen."
Sophie van der Stap, auteur van Meisje met negen pruiken

Recensies (1)

Is 14 dagen, 13 nachten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op 14 dagen, 13 nachten